Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Här skyltar tekniker i realtid med sin insats

När it-branschen skriker efter folk lockar Consat med utmaningar och meningsfullhet. Här får de anställda ta del i samhällsutvecklingen och göra nytta för medborgarna. Varje dag kan de se resultatet av sitt arbete ute på stan.

Det är som att branschen håller andan. Den väntar bara på tillräckligt med syre för att explodera av underverk. Avsaknaden av kompetens har blivit ett allt större bekymmer för teknikföretagen.

– Vad det här betyder i uteblivna värden kan man bara spekulera i. Om det saknas personer som kan utveckla systemen bromsas naturligtvis tillväxten, säger Fredrik von Essen, näringspolitisk expert på branschorganisationen It- och telekomföretagen.

När organisationen presenterade sin senaste rapport om bristen på kompetens inom it-sektorn var det med en stor varningsflagg. 70 000 nya tjänster kommer att behöva tillsättas inom de närmaste åren. Bara i Västsverige ligger efterfrågan på 12 000 personer. Analytiker, programmerare, projektledare och tekniker – alla de klassiska ingenjörsyrkena finns på önskelistan.

– Digitaliseringen har trängt in i alla sorters verksamheter och branscher, och alla konkurrerar om samma människor, säger Fredrik von Essen.

På Consats huvudkontor i Partille utanför Göteborg är man väl medveten om situationen. Företaget växer så det knakar och anställningsbehovet ökar i samma takt. Just nu letar man efter ett 20- tal nya ingenjörer som vill vara med och utveckla företagets tjänster.

– Vi är verksamma inom flera olika områden, produktionsutveckling, industriell automation, it, elektronik och systemutveckling, telematik och hållbara energisystem. Vår främsta drivkraft är att göra nytta för våra kunder, säger vd:n Martin Wahlgren.

DE FLESTA LÄGGER märke till Consats produkter varje dag. Alla som på något sätt utnyttjar Västtrafik kastar garanterat ett öga på skylten som tillkännager när bussen eller spårvagnen förväntas anlända till hållplatsen. Eller så kikar man kanske i appen Reseplaneraren för att hitta bästa vägen med kollektivtrafiken från punkt A till B. Vi tänker inte så mycket på det när systemen fungerar, men blir frustrerade när de lägger av.

– Vårt informationssystem lämnar realtidsinformation till resenärer, chaufförer och trafikledning. Systemen utökas kontinuerligt med nya funktioner för att effektivisera och underlätta det kollektiva resandet, berättar Thomas Ottosson, vd för Consat Telematics.

LJUSSKYLTARNA ÄR ETT bra exempel på tjänster som ingen visste att de behövde – inte förrän de dök upp vid hållplatserna. Och numera exporterar Consat informationssystemet vidare ut i världen. Norska bussar på glesbygden använder systemen, liksom kollektivtrafiken i den australiska mångmiljonstaden Sydney och i Montreal i Kanada.

– Det unika med oss är att vi klarar hela spannet. Från små städer med ett tjugotal bussar till den intensiva trafiken i en storstad, säger Martin Wahlgren.

Flera av de anställda i företaget har en bakgrund på Chalmers och har gjort sina examensjobb på Consat och blivit kvar. Och Martin Wahlgren är stolt över att Consat utsetts till årets karriärföretag sex år i rad.

– Grundprincipen är att alla som jobbar hos oss ska tycka att det är stimulerande och meningsfullt. Det är intressant att se hur våra medarbetare utvecklar sina professioner, säger han.

Vd:n är övertygad om att de tekniskt utmanande uppdragen i kombination med samhällsnyttan ska sticka ut i den hårda konkurrensen. Han hoppas att arbetet med energieffektivisering och kollektivtrafik ska vara attraktivt även för filantropiska ingenjörer.

– Vi är dömda till evig expansion och behöver alltid nytt folk, konstaterar han.

I IT- OCH telekomföretagens rapport finns en rad olika förslag hur kompetensbristen ska lösas i framtiden och Fredrik von Essen pekar särskilt på en förändring inom utbildningssystemet. Bland annat förespråkar han ”ett livslångt lärande” där man tar tillvara på de äldre medarbetarnas kunskaper.

– De företag som klarar sig bäst är ofta de med starka varumärken, där arbetsgivaren jobbar målmedvetet med kompetensutveckling, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.