Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/6

Här lär sig eleverna om fastighetsbranschen

Fastighetssektorn står inför stora rekryteringsbehov. För att unga ska få upp ögonen för branschen invigdes nyligen Framtidens fastighetslabb. Under måndagen var det Toleredsskolans tur att prova jobben som stadsplanerare och fastighetsskötare.

– Jag har satt ut ett sjukhus i centrum så att man kan komma dit snabbt. Sedan har jag satt ut parker och busshållsplatser över hela staden. Jag försöker tänka på hur folk vill ha det, säger eleven Leon Jalal, som testar livet som stadsplanerare vid en av labbets stationer. 

Tillsammans med sina klasskamrater i 6B1 har Leon Jalal bjudits in till labbet som huserar i ett av allmännyttans hus vid Opaltorget.

Sedan invigningen i november har klasser från hela Göteborg, i årskurserna fyran till nian, besökt labbet.

Satsningen är ett sätt för Framtidskoncernen, Göteborgs stads fastighetskoncern, att få in elever på ett tankespår som senare kan leda till en karriär inom branschen. 

– Jag kan tänka mig att bli distriktschef. Jag gillar att planera, säger Leon Jalal.
Labbet är uppdelat i två rum.

Fyllt med aktiviteter 

I det ena rummet får barnen spela ett digitalt spel om att förvalta en fastighet. Det andra rummet är fyllt med aktivitetsstationer som representerar olika yrken.

LÄS MER: Lägsta ungdomsarbetslösheten på nio år 

Eleven Kajsa Nyman instruerar med säkerhet hur man använder en sugpropp för att bli av med stoppet i handfatet. I framtiden är det dock inte i första hand ett jobb som fastighetsskötare som lockar, berättar hon. 

– Om jag ska välja ett jobb så är det ekonom. Jag tycker att det är jätteroligt att vara här och testa olika arbeten. 

Klassen fortsätter dialogen i klassrummet 

Andra stationer handlar om att byta lås eller att lokalisera den elkabel som är trasig. En tredje station går ut på att förse ett hyreshus med el, berättar Maria Hultgren, som arbetar med personalfrågor på Bostadsbolaget, som ingår i Framtidskoncernen. 

– Vid Energihuset ska eleverna välja både en lämplig energikälla ur bland annat effektivitet - och miljösynpunkt. Tanken är att besöket ska leva vidare efter att eleverna har varit här. Pedagogen får med sig material hem så att klassen kan fördjupa dialogen i klassrummet, säger hon.

Maria Hultgren berättar att ambitionen är att eleverna ska få upp ögonen för de yrken där behovet kan bli som störst. 

– Vi vill slå ett extra slag för det yrken som kommer ha ett extra stort behov i framtiden. Det är branschspecifika yrken som fastighetsvärdar, fastighetstekniker och projektledare. Samtidigt vill vi visa att det finns en rad andra jobb som kommunikatörer, ekonomer och personalvetare.

För att eleverna ska få viss vägledning om vilket jobb som skulle kunna passa får alla besökare genomföra ett personlighetstest. 

– Tester bygger på frågor om intressen och om vad man är bra på i skolan. Testet resulterar i ett förslag om ett yrke. 

"Eleverna får förståelse för närområdet"

Klassföreståndaren Oskar Anderzén och studie- och yrkesvägledaren Gunilla Göranson var med under hela dagen. Oskar Anderzén har saknat den här typen av satsningar där eleverna får lära sig genom praktik. 

– Vår skola ligger i Lundby och det byggs oerhört mycket på Hisingen. Det är därför väldigt värdefullt att eleverna kan få inblick i det arbetet, säger Oskar Anderzén. 

Just vikten av stadsplanering var något som eleven Elaf Kadir tog med sig hem efter dagen på labbet. 

– Vi har satt skolan ganska nära centrum så att många kan lätt ta sig till den. Sedan har vi lagt en fotbollsplan bredvid skolan så att eleverna kan spela fotboll på rasterna. Vi har också placerat ut odlingar runt staden. Det är viktigt med mat för stadens invånare, säger hon samtidigt som hon placerar ut de sista byggnaderna på kartan över den fiktiva staden. 
 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.