Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/4

Här kommer Volvo Lastvagnars första tunga elektriska lastbil

Volvo Lastvagnar går vidare med sin elektrifiering för tunga lastbilar och presenterade på tisdagen sina första tyngre eldrivna konceptlastbilar som har regional räckvidd.

För drygt ett och ett halvt år sedan presenterade Volvo Lastvagnar sina splitter nya ellastbilar, när dåvarande kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S) kom körandes uppför Avenyn i en tyst, mintgrön helt elektrisk sopbil. De första i sitt slag. Då var halva världspressen på plats.

LÄS MER: Volvo visade upp sin splitt nya ellastbil

LÄS MER: Snart rullar Volvos första el-sopbil i Göteborg

På tisdagen presenterade Volvo Lastvagnar vidareutvecklingen från de mindre lastbilarna i stadsmiljö, till två konceptlastbilar – lite tyngre fordon tänkta för anläggningstransporter och regionala körningar.

Stor potential för ellastbilar

– Vi ser en stor långsiktig potential för eldrivna tunga lastbilar inom regionala- och anläggningstransporter. Med våra konceptbilar utforskar och demonstrerar vi olika lösningar för framtiden, samtidigt som de ger oss möjlighet att utvärdera marknadens och samhällets intresse, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar i en kommentar.

Men för att öka efterfrågan på eldrivna lastbilar måste antalet laddningsställen byggas ut snabbt, konstaterar han.

De nya ellastbilarna ska alltså kunna köras på kortare regionala sträckor. I dag finns det en oländig mängd lastbilar i Europa som har en genomsnittlig körsträcka på 80 000 kilometer per år.

– Det innebär att en ökad användning av elfordon i den regionala distributionen skulle medföra betydande klimatvinster, förutsatt att den el som används är fossilfri, säger Lars Mårtensson, miljö- och innovationschef på Volvo Lastvagnar.

Antalet laddningsställen måste byggas ut

Fordonstillverkarens plan är nu att låta utvalda kunder i Europa göra pilottester med ett litet antal av de nya ellastbilarna.

LÄS MER: Sveriges första publika laddare för tunga elfordon invigd i Göteborg

För att klara en större flotta med elektriska lastbilar i framtiden måste infrastrukturen för laddningsställen byggas ut kraftigt, och att de regionala kraftnäten kan garantera att de kan leverera tillräckligt mycket effekt på lång sikt.

Volvo Lastvagnar efterlyser också ekonomiska incitament för att få fler åkare att våga investera i elfordon.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.