Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Suven XC60 är en av Volvos mest säljande modeller. Den finns nu som elhybrid, medan den mindre XC40 finns som helelektrisk modell – ska Volvo nå målen i Parisavtalen krävs en ännu kraftigare elektrifiering av fordonsflottan. Bild: Thomas Johansson/TT

Här är Volvo Cars plan för att nå Parisavtalet

Volvo Cars har gått med i en internationell mätning där de nu visar hur de ska nå kraven i Parisavtalet.
Bolaget gör sällskap med Ericsson, Husqvarna och Scania.
AB Volvo står däremot utanför.

Förra hösten när Volvo Cars presenterade sin första helelektriska bil, XC40 Recharge, gick märket samtidigt ut med löftet om att följa Parisavtalets mål om att minska koldioxidutsläppen. Volvo Cars gav löftet att vara klimatneutralt till 2040 och samtidigt att minska koldioxidutsläppen med 40 procent per bil till 2025.

Nu har märket skickat in och fått klimatplanen godkänd av den oberoende organisationen Science based target initiative, SBTI, som kräver att företag och organisationer kan visa utsläppsminskningar på ett vetenskapligt sätt och i linje med Parisavtalet. Bakom SBTI står Världsnaturfonden och en rad tunga miljöorganisationer. Hittills har knappt tusen företag i världen varav 37 svenska fått klimatplaner utvärderade hos SBTI.

LÄS MER: Volvo Cars lovar minskade utsläpp i linje med Parisavtalet

Stora utsläpp från själva fordonen

I Parisavtalet lovade världens länder att se till att den globala temperaturen ska ligga väl under två grader jämfört med förindustriell nivå och gärna inte högre än 1,5 grader. För att nå dit krävs kraftiga minskningar av utsläppen.

Och nu har Volvo Cars skickat in och fått godkänt att deras klimatplan möter FN:s krav. Det handlar både om direkta utsläpp från företagets egen verksamhet samt indirekta utsläpp från till exempel energikällor när företaget förbrukar el. Här har Volvo Cars visat hur deras plan möter det tuffare 1,5-gradersmålet.

LÄS MER: Volvo Cars jättesatsning: Köper återförsäljare

Svenska bolag som är med i klimatinitiativet

Wihlborg Group, Volvo Cars, Telia, Tele2, Swedbank, Sweco, Skanska, OKQ8, Netlight Consulting, MTR Nordic Group, Miljömatematik Malmö, Klövern, HL Display, Fabege, Cybercom Group, Bertegruppen, Apotea, AMF Fastigheter, Vattenfall, Essity, Volvo Cars, Vasakronan, Tetra Pak, Swedish Match, Postnord, Ica Gruppen, Scania, Sörby Handelsträdgård, Scapa Inter, Husqvarna, H&M, Ericsson, Electrolux, Diab International, Catena, Castellum, Bonava, Billerud Korsnäs.

Källa: Sciencebasedtargets.org

Men det överlägset största klimatavtrycket från ett bilmärke rör de bilar bolaget tillverkar – utsläppen när fordonen kör i trafik har varit en kraftigt bidragande orsak till klimatförändringen.

Här har nu Volvo Cars visat en plan för hur bilarnas utsläpp ska minska så man kan ligga en bra bit under tvågradersmålet, i linje med Parisavtalet. Konkret handlar det om att fordonen ska minska utsläppen med växthusgaser med 52 procent år 2030 om man jämför med 2019. För att nå dit krävs att fordonsflottan elektrifieras på det sätt Volvo gått ut med.

LÄS MER: Volvo klarar sig ganska bra i Europa

LÄS MER: Bottenbetyg för Volvos flaggskepp i brittiskt test

Volvo Cars globala hållbarhetschef, Anders Kärrberg, menar att den godkända klimatplanen gör märkets målsättningar mer trovärdiga. Bild: Volvo Cars
Volvo Cars globala hållbarhetschef, Anders Kärrberg, menar att den godkända klimatplanen gör märkets målsättningar mer trovärdiga. Bild: Volvo Cars

”Det här adderar trovärdighet”

– Vi har satt upp en plan om att bli klimatneutrala och har även satt upp kortsiktiga mål. När vi nu satt upp en plan är det viktigt att den är trovärdig. Och det här godkännande för klimathandlingsplanen från SBTI adderar just trovärdighet, säger Anders Kärrberg, global hållbarhetschef på Volvo Cars.

– Vi har nu visat för SBTI att vår plan möter Parisavtalet och vilar på vetenskaplig grund.

Medan Volvo Cars och Scania därmed har anslutit sig till de klimatinitiativet är inte den tredje svenska fordonsjätten med – AB Volvo. Man har inte heller svarat på uppgifter om klimatpåverkan från miljöorganisationen CDP som står bakom SBTI.

– Nej, men vi inkluderar redan alla uppgifter och mål i års- och hållbarhetsredovisningarna, säger presschefen på AB Volvo, Claes Eliasson.

Men om det redan finns tillgängligt borde det väl inte vara så svårt att skicka in uppgifterna?

– Det tar mycket resurser att förse andra organisationer med underlag och det finns redan publikt.

LÄS MER: Här är Volvobilarna efter corona – så ser vägen framåt ut

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.