Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/6

Här är Volvo Cars nya rekordsiffror

Volvo Cars siktar mot nya försäljningsrekord – och ökar nu takten i Torslandafabriken. Samtidigt startar biltillverkaren ett nytt, kinesiskt bolag, med sin ägare. – Vi ökar nu samarbetet med Geely, säger Volvos vd Håkan Samuelsson.

Det fortsätter gå strålande för Volvo Cars. Biltillverkaren säljer fler bilar på i princip alla stora marknader, gör en större rörelsevinst och ökar lönsamheten. De senaste sex månaderna har Volvo Cars sålt totalt 277 641 bilar – en ökning med 8,2 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Vd och koncernchef Håkan Samuelsson bedömer också att uppgången fortsätter och att bilmärket därmed går mot ett nytt rekordår, för fjärde året i rad.

Mot nya rekord

– De närmaste sex månaderna ser vi en fortsatt tillväxt av mer eller mindre samma storlek som under de första sex månaderna. Vi behåller också en stark lönsamhet och vi ska även öka vår produktionskapacitet, säger han.

LÄS MER: Volvo Cars ska bli elbilsmärke

I Torslanda ska produktionstakten snabbas på efter semestern – Volvo har under året anställt upp mot 800 nya personer i Göteborg för att klara den upptrappningen. Samtidigt ska även produktionen i de kinesiska fabrikerna i Chengdu och Daqing öka.
I samband med rapporten berättade biltillverkaren också att banden med den kinesiska ägaren Geely Holding och syskonbolagen Geely Auto och Lynk & Co nu ska stärkas på flera sätt. Volvo och Geely startar nämligen ett nytt samriskbolag, som bland annat ska utveckla ny teknik för elektrifierade bilar – teknik som, genom licensavtal, ska kunna delas med syskonmärkena.  Volvo Cars och Geely Holding kommer äga hälften var av det nya bolaget, som ska ha sitt huvudkontor i Kina. Ett dotterbolag kommer också skapas i Göteborg.

Får tillgång till Kina

Håkan Samuelsson menar att samarbetet är avgörande för att Volvo Cars ska nå det mål kring elektrifiering som bolaget gick ut med i början av juli. Då var löftet att alla nya Volvo-modeller som lanseras från och med 2019 ska drivas helt eller delvis på el.
– Det nya samriskbolaget innebär signifikanta kostnadsbesparingar för oss. Men den kanske viktigaste fördelen är att vi nu kombinerar våra resurser för att utveckla plattformar i riktning mot elektrifiering – så att vi snabbare kan nå våra mål, säger Håkan Samuelsson.
Han poängterar också att Volvo genom det utökade samarbetet nu också får en "unik tillgång" till världens just nu största marknad för elbilar – Kina. Därmed öppnas också dörren mot ett stort nätverk av kinesiska underleverantörer, specialiserade på att ta fram teknik och komponenter till eldrivna bilar.
– Med den stora marknaden för elektrifierade bilar i Kina kommer det utvecklas flera nya kinesiska leverantörer. Det tror jag blir mycket hälsosamt för konkurrensen, och för kostnadsnivån – vilken är kritiskt för de elektrifierade bilarnas framgång, säger Håkan Samuelsson.

Köper in sig i Lynk & Co

Volvo köper dessutom in sig i syskonmärket Lynk & Co, med huvudkontor på Lindholmen.
– Vi kommer att återkomma om exakt hur stor vår andel blir, eftersom det bland annat beror på värderingen av bolaget – men det rör sig om en betydande minoritetspost, säger Håkan Samuelsson. 

 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.