Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

1/25

Här är världens mest värdefulla varumärken

Apples varumärke har tappat nästan 360 miljarder kronor i värde det senaste året - och bolaget förlorar platsen som världens mest värdefulla varumärke. "Apple har tappat sin glans" skriver konsultbyrån Brand Finance.

Den brittiska konsultbyrån listar varje år världens mest värdefulla varumärken - fem år i rad har Apple toppat listan. Nu gör dock mindre innovativa produkter och besvikna kunder att teknikjätten tappar platsen till Google.

"Varumärket har förlorat sin glans och måste nu, i allt högre grad, tävla om smartphonemarknaden, inte bara mot den traditionella rivalen Samsung, utan också mot flera kinesiska märken som Huawei och OnePlus" skriver konsulten.

Varumärken värda hundratals miljarder

Apples varumärke ska, enligt rapporten, ha tappat runt 40 miljarder dollar, 360 miljarder kronor, bara under det senaste året. Nu bedöms iphone-tillverkarens varumärke vara värt runt 107 miljarder dollar, 960 miljarder kronor - en minskning med 27 procent sedan 2016.

LÄS MER: Iphone-försäljningen slog förväntningarna

Googles värde har istället ökat med 24 procent till drygt 109 miljarder dollar, 980 miljarder kronor, enligt rapporten.

"Apples förlust är Googles vinst. Sex år efter att bolaget senast tog förstaplatsen, är Google nu igen världens mest värdefulla varumärke" skriver Brand Finance. 

USA och Kina dominerar

Värderingarna av de olika varumärkena bygger på beräkningar på dels hur mycket intäkter de kan tänkas dra in i framtiden och dels hur mycket det skulle kosta ett företag att köpa och använda varumärket.

De allra flesta bolagen i toppskiktet är amerikanska, eller kinesiska. Sydkoreanska Samsung sticker ut på sjätte plats - trots höstens skandaler med exploderande mobiler, bedöms bolagets varumärke ha ökat i värde med 13 procent det senaste året. 

LÄS MER: Därför exploderade Samsung-telefonen

Det första europeiska varumärket på listan, BMW, kommer först på plats 17 och den som letar efter svenska märken får titta ännu längre ner.

Nordiskt varumärke starkast

Ikea listas, som första svenska varumärke, på plats 43. Det är dock ett hopp uppåt med 20 platser sedan förra årets lista. Enligt undersökningen är varumärket Ikea nu värt 24 miljarder dollar, eller 216 miljarder kronor.

LÄS MER: Så ska Ikea växa ännu mer

H&M kommer först på plats 63. När samma konsultfirma listar världens starkaste varumärken - där det också vägs in hur mycket bolaget lägger på marknadsföring och hur stora vinstmarginaler verksamheten har - toppar dock ett nordiskt bolag, enligt Forbes sammanställning.

Danska Lego får förstaplatsen bland annat med motiveringen att de väcker positiva känslor, som exempelvis nostalgi, hos flera olika generationer.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.