Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Här är näringslivets aprilskämt

Aprilskämten har i tider av fake news blivit färre, men alla bolag drar sig inte från att skoja under månadens första dag. Befriande, tycker GU:s varumärkesexpert Eva Ossiansson.
– Ett företag måste inte vara tråkigt för att vara seriöst. Vi har alltid skrattat åt reklam, säger hon.

Medan tidningssfären i Sverige och it-jättar som Google mer eller mindre har slutat att publicera och genomföra aprilskämt, till följd av spridningen av fake news samt pandemin, väljer fortfarande vissa bolag att skoja med allmänheten.

Under torsdagsmorgonen kunde bland andra öljätten Carlsberg annonsera en ny sorts ölkapsel som gör det möjligt att brygga ölet direkt ur kaffebryggaren. Ett annat exempel på skämt är när Volkswagen meddelade att de tänkte byta namn.

LÄS MER: Tjuvkika på Stordalens nya jättehotell i Mölndal

LÄS MER: Volkswagen ber om ursäkt för "Voltswagen"

Forskaren: Aprilskämten kan vara positiva för varumärket

Om man gör det på rätt sätt kan ett aprilskämt vara positivt för företaget, enligt GU:s varumärkersexpert Eva Ossiansson.

– Greppet kan skapa en uppmärksamhet som på ett befriande sätt förflyttar fokuset från företagets försök att sälja en produkt. Lyckas man skapa en snackis kan det dessutom på ett välbehövligt sätt skifta samtalet från covid-19, säger hon.

Och att som företag vilja få folk att skratta åt deras reklamer är ingenting nytt, fortsätter Eva Ossiansson.

– Ett företag måste inte vara tråkigt för att seriöst, man kan ändå leverera på sitt varumärkeslöfte även om man får folk att skratta. Vi har skrattat åt reklam i alla tider, titta bara på Icas reklam som i grunden i regel handlar om att visa på veckans extrapriser. Deras grepp har inte lett till att vi uppfattar Ica som mindre seriösa, säger hon.

”Folk fattar ju att det är ett skämt”

Att skoja, men utan att lura sina kunder, behöver alltså inte vara skadligt för varumärket, enligt henne. Så länge skämtet är väl balanserat. För någonstans måste mottagaren kunna avkoda lurendrejeriet.

– På något sätt måste man klargöra i kommunikationen att det rör sig om ett aprilskämt. Som exemplet med Carlsberg – folk fattar att man inte kan göra öl ur en kapsel, att det är ett skämt. Tricket är ju att balansera mellan att vara rolig utan att vara för uppenbar.

Vad tänker du om att många aktörer, däribland de flesta tidningarna har tagit avstånd från förstaaprilskämt till följd av problemen som uppstår med fake news?

– Fake news är ett problem som hela samhället lider av, men jag tror att folk kan hålla isär fake news och ett aprilskämt per år. Jag tror inte det skadar varumärket, säger Eva Ossiansson.

Bild: Carlsberg
Bild: Carlsberg

Carlsbergs nya ölkapsel

Carlsberg hakar på marknaden för kaffekapslar och lanserar den 1 april en ölkapsel som ska göra det möjligt att brygga en alkoholfri lager med kaffekokaren hemma.
Detta tack vare ett ”patenterat filter som både kyler ölen och ger den en perfekt skumkrona”, skriver Carlsberg i sitt pressmeddelande.
Kapslarna är därtill tillverkade av gamla ölburkar och därmed helt återvinningsbara, meddelar Carlsberg.
Bild: SVEFF
Bild: SVEFF

Svinesundsbron tar efter Guldbron i Stockholm


Norrmännen har bestämt sig för att det inte enbart är Guldbron i Stockholm som ska få skimra guldlikt. Nu ska även Svinesundsbron målas om i samma färg vilket ska symbolisera ”det norska guldet”, det vill säga oljan. Detta meddelar Sveriges Färg- och Limföretagare (SVEFF), branschorganisationen för företag som importerar, tillverkar eller marknadsför färg, lack, tryckfärg, lim, fogmassor och spackel i Sverige i ett pressmeddelande den 1 april.
Bild: Michael Sohn
Bild: Michael Sohn

Volkswagen byter namn till Voltswagen i USA

Redan under onsdagen, det vill säga den 31 mars gick Volkswagen ut och berättade att bolaget byter namn på sina elbilar i USA till Voltswagen.

Det påstod i alla fall biljättens marknadsavdelning i ett pressmeddelande på tisdagen. Det spektakulära namnbytet rörde upp känslorna hos en del och väckte förvåning hos andra men bolagets talespersoner stod på sig,
Voltswagen var på riktigt.
Nyheten blev vida spridd – ända tills bolaget avslöjade att allt var ett tidigt aprilskämt.

Kritiken mot skämtet var inte nådig och nu ber biljätten om ursäkt.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.