Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/8

Här är gratisapparna som hjälper dig få koll på pengarna

De kan sammanställa dina utgifter, säga upp dyra abonnemang, hjälpa dig komma igång med sparandet och ge dig koll på pensionen – men helt säkert är det inte att ge appar tillgång till din privatekonomi. – Jag skulle aldrig släppa in någon i mina bankaffärer på det viset, säger Anne-Marie Eklund Löwinder, säkerhetschef på IIS.

Den digitala revolutionen har snabbt gjort det betydligt enklare att få full koll på hushållsekonomin. Som du ser här bredvid finns det appar som hävdar sig kunna hjälpa dig med allt från att säga upp dyra abonnemang till att bli en mästersparare. För att använda fler av dem behöver du dock släppa in dem i din mobilbank – om en app ska kunna berätta hur mycket du köper till exempel mat eller kläder för varje månad måste den ju gå igenom dina transaktioner. Att tillåta det kan kännas obehagligt – med rätta, enligt Anne-Marie Eklund Löwinder på Internetstiftelsen i Sverige, IIS.

"Får väga nyttan mot riskerna"

– Du vet inte oftast inte hur säkerheten kring den här typen av tredjeparts-tjänster ser ut. Om de inte har egna avtal med bankerna kan du också, när du ger dem tillgång till dina bankuppgifter, bryta mot ditt avtal med banken. Jag skulle fundera på hur viktigt det är att ha den här typen av tjänster – själv känner jag inget behov av det. Man får väga nyttan mot riskerna, säger hon.
Om en hackare tar sig in i tjänsterna skulle de, enligt säkerhetschefen, exempelvis kunna stjäla känslig finansiell information om dig och hota att sprida den, eller eventuellt skapa egna mellankonton i tjänsten, dit pengar kan flyttas. Hon råder också den som ändå vill ladda ner apparna, att noggrant läsa igenom licensavtalen.
– Kontrollera att företagen inte friskriver sig från allt ansvar om någonting händer, säger Anne-Marie Eklund Löwinder.

Lovar hög säkerhet

Företagen bakom tjänsterna hävdar i de allra flesta fallen att de har "samma säkerhet" som din vanliga bank. Tink skriver till exempel att deras tjänst har "högsta bankstandard", är verifierad av "världens ledande aktör inom säkerhet och förtroende på nätet" och att all kommunikation mellan tjänsten och din webbläsare är krypterad med "256-bitars Extended Validation SSL" Sparappen Dreams menar att deras " säkerhetssystem uppfyller samma krav som andra svenska banker" och att "all information skyddas av stark kryptering för att ytterligare försvåra för dataintrång"
– Det är svårt att kontrollera den typen av påståenden. Alla banker har sin egen arkitektur, som de själva byggt upp - det går därför inte att säga att man har samma säkerhet som bankerna. Däremot använder man kanske samma standarder, säger Anne-Marie Eklund Löwinder.

Fixa bankärenden hemma

Hon tycker även att man bör tänka mer på it-säkerhet vid vanliga bankärenden i telefonen. 
– Människor sitter i dag var som helst, uppkopplade på öppna nätverk, och gör sina bankärenden i telefonen. Om någon obehörig tar sig in på nätverket kan de komma över till exempel lösenordet till ditt bank-id - om de därefter går förbi dig och snor telefonen är det inte svårt att ta reda på ett personnummer och sen kan de logga in på din internet-bank. Det är bättre att alltid göra sina bankärenden hemma, på sitt eget låsta nätverk, säger Anne-Marie Eklund Löwinder.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.