Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Kvdbils försäljningschef Madeleine Fritz förvånas över vilka färger som avskräcker svenskarna från ett andrahandsköp. Bild: JANERIK HENRIKSSON / TT

Här är färgerna som sänker värdet på din bil

Fel lack på bilen kan vara ödesdigert för den som vill sälja, visar ny Sifoundersökning. Närmare hälften av svenskarna, särskilt män, skulle avstå ett köp på grund av färgen.

Förutom milen och växellådan, konstigt motorljud och däckens mönsterdjup, bör den som är på jakt efter en begagnad kärra även titta på något mer iögonfallande – färgen. Åtminstone om man ska ha en chans att sälja fordonet i framtiden, visar en ny Sifoundersökning genomförd på uppdrag av Kvdbil.

Hela 44 procent av svenskarna uppger att lacken på bilen avgör om det blir en affär eller ej. Detta gäller särskilt för män, och kanske mer specifikt för yngre och medelålders män i det övre inkomstskiktet, visar undersökningen.

Ovanliga färger ratas

Vilka är då färgerna som riskerar en baktändning vid en eventuell försäljning? För riket i stort gäller det att hålla sig undan färgerna rosa, orange och gul. Men även röd och brun avskräcker, vilket förvånar Kvdbils försäljningschef Madeleine Fritz.

– Att rosa avskräcker är inte så konstigt men att röd och brun finns med på listan är lite intressant, för du ser ganska många bilar i de här färgerna på marknaden i dag. Jag tror det beror på att konsumenten har blivit mer medveten om vilka faktorer som påverkar en framtida försäljning och att avvikande färger kan innebära sämre betalt. Ingen vill göra en dålig affär, säger Madeleine Fritz.

Överlag delar göteborgarna resten av rikets uppfattning om vilka färger på andrahandsbilar som går bort. Rosa och orange ratas av 33 respektive 13 procent av stadens invånare, enligt Sifoundersökningen.

Göteborgarnas färgpreferenser

Men till skillnad från landet i övrigt verkar färgen lila vara mer avskräckande än gul.

Utöver kön, inkomst och plats verkar även utbildningsnivå vara en faktor i huruvida färgen kommer vara avgörande vid ett köp. Ju fler diplom, desto kräsnare verkar svensken bli, visar undersökningen.

På samma sätt som vissa lacker får köpsugna att lägga ifrån sig plånboken finns det färger som röner stort intresse. Enligt Sifoundersökningen är det lilla svarta inom bilfärgernas värld just färgen svart, vilket är den mest eftertraktade lacken bland både kvinnor och män (13 procent, respektive 18 procent).

– Det är helt rimligt, vi säljer flest bilar i de traditionella färgerna svart, vit, grå och metallic, vilket utöver att de upplevs som en tryggare affär och kan kopplas till det stora flöde av tjänstebilar vi förmedlar. Sådana bilar är ofta kopplade till en bilpolicy som styr vilka färger som gäller eftersom de vet om färgens betydelse för avyttringen längre fram, säger Madeleine Fritz.

I den webbaserade panelundersökningen av Kantar Sifo intervjuades 1 362 personer i åldern 18-79 år, varav 1 003 med bil.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.