Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Isabelle Magnusson tar emot en beställning inför alla hjärtans dag inne på blomsterbutiken Florera vid S:t Knuts torg i Malmö.

Här är branschen som blomstrar i dag

Kärlek, en bit choklad och blommor såklart. Blomsterbranschen har en av årets bästa dagar och landets florister har fullt upp med att binda romantiska buketter.

Kunder botaniserar bland doftande syrener, blekrosa ranunkler, mimosakvistar – och naturligtvis röda rosor – i jakten på den perfekta blomman. Telefonen ringer och buketter i alla möjliga färger binds och förbereds för hämtning.

14 februari märks, säger Isabelle Magnusson, som äger butiken Florera i Malmö. Hon har beredskap för att göra ett par hundra buketter.

- Vi skulle kunna göra hur många som helst. Vissa vill bara ha tre stycken blommor. Det är inte alltid storslagna buketter, utan stor variation, säger hon och tillägger att februari annars är tuff.

- Den här dagen är jätteviktig dag för oss, den väger ju upp.

Slår jul och påsk

Den svenska blomsterbranschen får onekligen ett uppsving av alla hjärtans dag. Enligt siffror från Svensk Handel såldes växter och tillbehör runt 55 procent mer motsvarande vecka förra året, jämfört med en vanlig vecka.

- Det säljs fem miljoner stjälkar rosor till alla hjärtans dag, och ungefär nio miljoner stjälkar säljs i hela februari. Så det är ett uppsving, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel och fortsätter:

- Tulpaner säljer mycket också.

Annars är februari den svagaste månaden på hela året för detaljhandeln som helhet. Men alla hjärtanstraditionen har fått fotfäste, säger Johan Davidson.

- På 1960-talet brukar man säga att det tog någorlunda fart i Sverige, och i mitten av 1990-talet började man ha röda nejlikor på skolorna. Så en ny tradition tog fart.

Dagen slår både jul och påsk, om man frågar Mikael Sörensson, ordförande på Floristernas yrkesråd.

- Ja, det har blivit en dag där alla mer öppet kan ge en blomma till nästan vem som helst, säger han.

- Om man ska jämföra med en normal vanlig dag så kan det vara 10–20 gånger bättre försäljning. Mycket beroende på butikens läge, men det brukar vara enskilt bästa försäljningsdagen på året.

Mycket starka färger

De två ledande blomsterbudsföretagen på marknaden har fullt upp med beställningar. Enligt Louisa Blomstrand, e-handelschef och marknadschef på Interflora, är försäljningen av förbeställda buketter via blombud intensiv sedan två veckor tillbaka. Förra året kom det in runt 40 000 ordrar.

- Målet i år är ungefär 43 000 ordrar.

Hos Euroflorist råder också högtryck, säger vd Mats Brandt.

- Vi räknar uppemot 20 000 buketter i Sverige totalt, det är mest via sajten som kunder beställer.

Rosor är en klassiker, och Isabelle Magnusson har förberett en spann fylld till bredden med sammetsröda rosor i sin butik.

- Men kommer någon in och säger att de vill ha röda rosor så säger vi: "Är du säker på det? Ska du inte försöka med något du inte gett bort innan?", berättar hon och skrattar.

TT: Vilken blir din storsäljare i år?

- Något med starka färger. Vi har fantastiska luktärter och ranunkler, de säger allt man vill säga...

Rättad: Tidigare fanns en felaktig uppgift om handeln i februari.