Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hängivna jeansälskare både lagar och säljer

Om du vill bli rik kanske du ska satsa på någonting annat än att laga jeans. Men om du vill ha kul, jobba med textil och dessutom vara en del av den klimatsmarta rörelsen att reparera i stället för att köpa nytt – kör!

Dörren står på vid gavel och för den som promenerar längs Sveagatan är det bara att sticka in huvudet och säga hej till de två jeansklädda unga männen i butiken. För faktum är att verksamheten i dag snarare är en butik med tillhörande lagningsverkstad än tvärtom. Men det började med lagning. Eller det började egentligen med att Jonas Melin gick sista året på Textilhögskolan i Borås där han läste den treåriga utbildningen i textil produktutveckling och entreprenörskap. Han var fadder åt en student som gick året efter honom. Och den studenten blev i sin tur fadder åt en förstaårsstudent vid namn Olof Norrman.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Vi hängde i vävsalen ihop och lärde känna varandra, berättar Jonas.

De visade sig dela kärleken till jeans, till denim, till schyst producerade bra produkter som håller, till snygga kläder av amerikansk workweartradition. Jonas Melin tog sin examen och lämnade skolan. När Olof Norrman var klar med sin utbildning möttes de igen och konstaterade att de båda var sugna på att starta eget och gärna ville jobba med händerna.

Till en början, 2014, inrättade de sin lagningshörna i butiken Göteborg Vintage i Majorna. Ryktet spred sig. Jeans-Göteborg är inte särskilt stort. Än i dag har Jonas Melin och Olof Norrman bara lagt hundra kronor på marknadsföring och det var en annons på Instagram. Samtidigt: att laga jeans ger inte jättemycket pengar. Företagarduon började smida planer på att utöka sin verksamhet med att också sälja kläder från väl utvalda märken som de själva gillar.

I NOVEMBER 2016 tog de steget, satsade 50 000 kronor var, startade ett aktiebolag och flyttade in i sin alldeles egna lokal i Linnéstaden. De tog även in en tredje partner, Erik Davis som driver Haga trätoffelfabrik och som även han satsade pengar.

Från vinylspelaren ljuder Elvis Presley, snygga symaskiner av äldre snitt blandas med en och annan krukväxt och på bord och galgar visas mörkt blå jeans, grova skjortor, t-shirts och en del jackor. De flesta från varumärken de är ensamma om i Göteborg, ett fåtal är de ensamma om i Sverige. Tack vare det har de under sitt första år fått rätt bra snurr på sin verksamhet, omsättningen närmar sig en miljon. Men lön tar de ännu inte ut. Båda har kvar sina extrajobb som personlig assistent respektive sociala medieransvarig för ett möbelföretag.

– Men vi har väldigt roligt! Säger Jonas Melin.

Olof Norrman fortsätter:

– Och nu håller vi på att tillsammans med Pernilla Toll och Olle Jörsved ta fram en egen t-shirt som ska tillverkas i Resteröds gamla fabrik i Ljungskile som de fått fart på. Spännande!

Med hänvisning till miljön valde regeringen att 1 januari 2017 halvera momsen på reparationer av mindre saker som cyklar, skor och kläder. På Göteborg Manufaktur har man ingen uppfattning om ifall sänkningen från 25 till 12 procent har gjort människor mer benägna att laga. Men förändringen har givetvis hjälpt företaget och fått fler att få upp ögonen för möjligheten att reparera.

GÖTEBORGS MANUFAKTUR verkar helt klart i en anda som just nu har ett rejält uppsving. Enligt Naturskyddsföreningen skulle belastningen på miljön minska med åtta procent och vattenpåverkan med tio procent om varje plagg i genomsnitt användes tre månader längre än vad som sker i dag. Och Myrorna hävdar att deras jeanskunder i fjol besparade miljön närmare 60 ton kemikalier (förutsatt att de annars hade köpt nya jeans).

Som en illustration till frågan kliver det plötsligt in en man från gatan med en kasse i handen.

– Kan ni laga de här?
Marcelo Moreno hivar upp tre par favoritjeans som han slitit hål på genom åren.

– Om jag varit här förut? Nej, bara gått förbi och sett att det står på skylten att de lagar. Det känns roligare att stödja ett litet företag som det här än att gå till multinationella Levis på NK, säger han.

Och fortsätter:

– Och det känns bra att laga i stället för att köpa nytt. Visst är det en ekonomisk fråga, att ha möjlighet att köpa kvalitet som man satsar på att laga snarare än att köpa billigt och slänga. Men nu har jag den möjligheten.

Jonas Molin går igenom byxa efter byxa:

– Knä 120, ficka 50, hål 180... och så lite förstärkning här och var. Det landar på 500–600 kronor och är klart inom en vecka och då ringer jag, säger han.

– Perfekt, säger Marcelo och slinker ut igen i sensommarsolen. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.