Det kraftiga raset på Stockholmsbörsen fick tusentals småsparare att vända sig till nätmäklarna Avanza och Nordnets appar på måndagsmorgonen – för att sälja, köpa eller bara kolla hur aktiedepån utvecklats. Anstormningen blev så stor att det blev svårt att både logga in och genomföra affärer i Avanzas app.
– Vi har haft långa svarstider i appen, det är ett så extremt tryck, så extremt många inloggade. Vi gör allt vi kan för att att det ska fungera såklart, säger Sofia Svavar.
Nordnet: Vissa problem med inloggning
Vid 09.40 var det, enligt Svavar, fortfarande "segt" att göra affärer i appen.
Avanza hade också problem med tekniken under förra veckans oroliga börs - där aktiekurserna svängde ordentligt både upp och ner, inte sällan under en och samma dag. Så sent som i fredags bad Avanzas vd Rikard Josefson kunderna om ursäkt för de tekniska missödena.
"Jag vill be om ursäkt till de kunder som lidit av att vår plattform haft en del problem den senaste tiden. Detta är inte vad Avanza skall stå för och jag med många medarbetare lägger all vår prio på att lösa detta" skrev han på Twitter.
Även Nordnets kunder hade svårt att logga in både i appen och på webben på måndagsmorgonen.
– Vi har haft vissa problem med inloggning både appen och webben, rådet till kunder som upplever problem är att försöka logga in igen, säger Johan Tidestad, kommunikationschef på Nordnet.
Handel och orderläggning ska dock fungera som det ska, enligt Tidestad.