Framtidens naturvetare? Ida Udd, längst fram i bild, och Ella Hansen har pausat sommarlovet för att lära sig mer om biologi, kemi, teknik och fysik i veckan.
Framtidens naturvetare? Ida Udd, längst fram i bild, och Ella Hansen har pausat sommarlovet för att lära sig mer om biologi, kemi, teknik och fysik i veckan.

Här får framtidens forskare inspiration

16-åriga Ella Hansen har tagit paus i sommarlovet för att utveckla drömmen om att forska för att förbättra miljön. Nu vill kemiföretaget Borealis och Unga forskare ta vara på hennes och andra ungas intresse med sommarkurser för unga naturvetare.

ANNONS
|

Dagens uppgift är att programmera en robot så att den själv kan ta sig runt en bana. Ella Hansen och Ida Udd gör beräkningar och skriver in kod i datorn för varje raksträcka och ny sväng den lilla maskinen ska kunna ta. Tidigare i veckan har de bland annat också byggt en egen kamera och återvunnit bomull.

De är två av totalt 20 elever som går sommarforskningsskolai Göteborgden här veckan. Bakom initiativet står Borealis, med anläggning i bland annat Stenungsund och förbundet Unga Forskare. Tanken är att med inspiration och praktiska övningar få fler unga att satsa på naturvetenskap. Bristen på till exempel ingenjörer och IT-experter är som bekant stor.

ANNONS

Stort intresse för kemi och fysik

Ella Hansen anmälde sig av flera olika anledningar.

– Jag tycker kemi och fysik är roliga ämnen i skolan och ville prova på hur det är att forska och använda kunskaperna praktiskt. Dessutom är det kul att få träffa andra med samma intressen – i skolan finns det vanligtvis inte så många andra som är engagerade i de här ämnena, säger hon.

Intresset för naturvetenskap började i sjuan – när klassen började göra riktiga experiment på lektionerna i kemi och fysik.

– Då fick man lära sig ämnena från grunden. I lågstadiet hade vi inga laborationer, då läste vi bara teori, förklarar Ella Hansen.

Vikten av att just få experimentera och använda naturvetenskapen praktiskt, i stället för att bara läsa formler i böcker, framhålls även av hennes sommarskolekamrater.

– Det är roligt att vi här får möjligheten att testa och göra laborationer – den chansen har vi inte i skolan. Man lär sig mycket nytt här, på en mycket högre nivå än i skolan, säger 14-åriga Ida Udd som går på Alléskolan i Floda.

För lite praktiki skolan

Yiran Shi, som snart börjar nian på Samskolan i Göteborg, håller med.

– Det är ofta väldigt teoretiskt i skolan, mycket går ut på att bara läsa i böcker. Möjligheten att göra experiment finns inte – det är därför naturvetenskap är roligare här än i skolan. Den här veckan blir en bra start på den nya terminen, säger hon.

ANNONS

– Jag tror intresset också hänger mycket på lärarna – och här har vi jättebra, engagerade handledare, lägger Ella Hansen till.

Till hösten börjar hon det naturvetenskapliga programmet på Östrabo gymnasium i Uddevalla. Och i framtiden vill hon fortsätta arbeta med naturvetenskap.

– Jag vill forska. Jag tycker det verkar spännande att ta fram nya saker och lösningar för att till exempel underlätta vardagen för människor och för att förbättra miljön, säger Ella Hansen.

Fakta: Sommarskola för unga forskare

  1. Sommarskolan håller på under en vecka. Laborationerna, alla kring temat "Upptäck framtidens lösningar" hålls i Göteborgs universitets lokaler.
  2. Tre handledare från Unga Forskare, alla själva universitetsstudenter i naturvetenskapliga ämnen, hjälper de 20 elever som deltar i sommarskolan.
  3. Fem av platserna är reserverade för barn till Borealisanställda, resten av platserna är öppna för alla högstadieelever att söka. De första 15 som anmäler sig får också platserna.
ANNONS