Här är Volvokoncernens Teslautmanare

På onsdagen visade Volvokoncernen upp sin första helelektriska bil: modell 2 från det självständiga märket Polestar.

ANNONS
|

Polestar 2 visades via ett webbsänt evenemang. Polestars vd, Thomas Ingenlath, höll en presentation på en scen med en starkt applåderande publik – samma sorts marknadsföring och pr som Apple, Tesla och de andra techföretagen i Silicon Valley brukar ha.

Bilen tävlar i samma kategori som Teslas ”folkbil”, modell 3, och är byggd på den kompakta CMA-plattformen som Cevt skapat. Det är samma plattform som Volvo XC40 är byggd på.

Det rör sig om en ”fastback”, en modell med kaross där bakrutan och bakluckan fortsätter i en enda linje. En karosstyp som bland annat Tesla använder i modellerna S och 3. På frågan från journalister beskriver Thomas Ingenlath modellen med följande:

ANNONS

– Den har ett utseende som man inte kan säga är en sedan eller en suv, utan något mer färgstarkt och utmanande.

LÄS MER:Här är hoten mot Volvo

LÄS MER:Polestars vd: Därför väljer du oss framför Tesla

Smarta strålkastare

Bland nyheterna som Polestars vd nämner hör ”smarta” framljus som med hjälp av många ljuspunkter – ledpixlar – håller koll på och anpassar sig till trafiken.

– Systemet kan hålla koll på fem bilar i mötande trafik och ljuset lyser då inte på de bilarna. Det betyder att man köra permanent med helljus trots mötande trafik, säger han.

Designmässigt har modellen också bakljus som sträcker sig som en stort rektangel över bakpartiet. Bilen har också sensorer som lidar (ljusradar) och radar för självkörande teknik.

Räckvidd på en laddning blir 50 mil, från över 300 battericeller som ligger under kupégolvet med batteripackningar som även bidrar till ljudisoleringen av fordonet. Effekten på motorn motsvarar 408 hästkrafter.

Vegansk interiör

Interiört har den få reglage och knappar. Vidare är interiören ”vegansk” enligt vd Thomas Ingenlath – ingen skinnklädsel och dylikt används i bilen.

Klart står också att infotainmentsystemet bland annat kommer att ha röststyrning med mera via Googles Androidplattform.

– Du behöver inte veta staden eller gatan, säg bara namnet dit du ska så startar navigeringen, säger Thomas Ingenlath.

När Tesla 3 lanserades låg den i samma prissegment som Polestar 2 kommer att ligga i. Priset på Polestar 2 börjar på 40 000 euro, men den modell man visar först börjar på 60 000 euro, alltså 420 000 respektive 630 000 kronor. Man kan fråga sig om priset kommer att ligga i det högre spannet; när priset blev klart för Tesla 3 i Sverige började priset på 650 000 kronor – högre än de riktpriser som först presenterades. (Från det får man räkna bort miljöbonus på 60 000 kronor från staten.)

ANNONS

Utvalda marknader

Precis som med Volvo XC40 kan man prenumerera på bilen.

Bilen kommer att säljas i Sverige, Norge, Tyskland, Holland, Belgien, Kina, USA, Kanada och Storbritannien till att börja med. I likhet med Tesla bygger man ut ett nätverk med ”showrooms” – Polestar Spaces – med beställning via nätet, i stället för klassiska bilåterförsäljare. Produktionen sker i Chengdu i Kina.

På frågan om vilka volymer Polestar kan räkna med när bilen börjar produceras om cirka 12 månader säger Thomas Ingenlath:

– Vi har sagt tiotusentals, men om jag ska vara lite mer specifik är 50 000 möjligt, men vi skulle klara 100 000 i produktionen.

Fakta: Polestar 2

Vad: Volvokoncernens första helelektriska bil och den andra modellen från Volvos prestandamärke.

Prestanda: Elmotor med 408 hästkrafter och acceleration med 0–100 kilometer i timmen på under fem sekunder.

Infotainment: Android med Google Assistant, Google Maps etcetera. Systemet uppdateras via nätet.

Räckvidd: 50 mil.

Plattform: CMA (Compact modular architecture)

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS