Hälften av linjerna tillbaka på Landvetter – nya på väg

Coronapandemin börjar klinga av och flygbolagen och resenärer börjar flyga från Landvetter Airport igen. I juni återvände 20 procent av resenärerna – fler väntas i juli. En handfull nya destinationer ska också sparka igång.
– Det är en jätteökning. Det har varit spöklikt vissa dagar på flygplatsen, nu återvänder sorlet, säger flygplatsdirektören Anna Strömwall.

ANNONS

Förmiddagsplanen till Malaga och Jordanien ska checkas in och köerna av passagerare i solhattar och väskberg, ringlar långa inne i på Landvetter flygplats.

Det känns nästan som före corona – men ansiktsmaskerna som hänger med här och var skvallrar om att folk fortfarande är lite försiktiga.

Bara för några månader sedan ekade det nästan i den stora incheckningshallen, men nu är resenärerna på väg tillbaka om än i lugn takt. I juni hade Landvetter Airport närmare 126 000 resenärer, en minskning med drygt 80 procent jämfört med juni 2019.

LÄS MER:Göteborg nu största turistmagneten i Norden

Anna Strömwall, flygplatsdirektör Landvetter Airport.
Anna Strömwall, flygplatsdirektör Landvetter Airport. Bild: Maria Moustakakis

Men för flygplatsdirektören Anna Strömwall är det goda nyheter.

– Nu är det ”bara” minus 80 procent, vilket är en jätteökning. Nu återvänder sorlet och förväntningarna bland resenärerna och allt det som vi är vana vid. Och vi ser ytterligare ökningar i juli, men det är inga siffror vi går ut med ännu, säger hon.

ANNONS

Det är inte bara antalet passagerare som ökar, det gör också antalet flyglinjer till de olika destinationerna i Sverige och Europa.

– Just nu är det nära 50 linjer som har kommit tillbaka, vi hade knappt 100 innan pandemin, och så är det några nya som startar upp ytterligare i juli och augusti, säger Anna Strömwall.

(Texten fortsätter efter enkäten)

Bild: Jonas Lindstedt

Vad betyder den här resan för dig?

grade crossed
Gunilla, 74 och Per Jessing, 76 från Hyssna ska flyga till Malaga.
– Det här betyder jättemycket, för vi ska hälsa på vår son som vi inte sett på ett och ett halvt år. Man känner sig nästan lite gråtfärdig, säger Gunilla Jessing.
Bild: Jonas Lindstedt

Vad betyder den här resan för dig?

grade crossed
Git Hansson, 55, med dottern Elisa, från Göteborg ska flyga till Malaga.
– Mycket. Det är första gången på nära två år som vi kan resa och byta miljö ett tag. Det känns helt fantastiskt, säger Git Hansson.
Bild: Jonas Lindstedt

Vad betyder den här resan för dig?

grade crossed
Leen Mustafa, 17 år från Sävsjö på väg till Jordanien.
– Jag är otroligt taggad. Vi ska åka och hälsa på släkten och träffa kusinerna, som vi inte sett på fyra år, säger hon.
Bild: Jonas Lindstedt

Vad betyder den här resan för dig?

grade crossed
Dennis Homovic, 45, Halmstad.
– Det ska bli skönt, man har ju inte kunnat resa på flera år. Det kommer att bli toppen att få resa med hela familjen.
Bild: Jonas Lindstedt

Vad betyder den här resan för dig?

grade crossed
Sascha Andreasson-Johannisson, 41, och Linda-Marie Claesson, 36, från Göteborg, ska åka till Spanien.
– Frihet, faktiskt. Äntligen får man chansen att byta miljö. Man känner glädje, säger Sascha Andreasson-Johannisson.

Här är de nya linjerna som kommer

Flygbolaget med den största trafiken på Landvetter Airport just nu är Ryanair, som har 16 linjer, som också har en rad nya linjer som startar i sommar och höst:

Banja Luca i Bosnien, Zagreb i Kroatien, Riga i Lettland och Billund i Danmark.

Samtidigt kommer Wizz Air att flyga på Sarajevo i Bosnien.

Balkanflygen är heta – både för turister och alla de som ska åka och hälsa på släkt och vänner.

LÄS MER:Ny direktlinje till Sarajevo från Landvetter

LÄS MER:Hit kan du resa efter bara en dos coronavaccin

Tidigare har redan brittiska lågprisbolaget Easyjet aviserat att man återupptar flygtrafiken på Landvetter och öppnar direktlinje till Mallorca och Berlin i sommar.

BRA har återupptagit trafiken och börjat flyga på Århus i Danmark, och SAS på Nice.

LÄS MER:Easyjet öppnar nu två nya direktlinjer från Landvetter

Ryanair utmanar SAS till Arlanda

En av de största och kanske viktigare flygnyheterna för Göteborg är att Ryanair tänker utmana SAS på inrikestrafiken, och börjar flyga mellan Landvetter och Arlanda i slutet på augusti.

ANNONS

– Det är en jättestor nyhet. Arlanda är ju en viktig destination för oss, inte bara som slutdestination men även som en hubb vidare ut i världen, säger Anna Strömwall.

Det kommer att underlätta för göteborgare och västsvenskar att ta sig vidare ut i världen när även långdistanstrafiken till USA och Asien drar igång igen.

– Även om hälften av linjerna är tillbaka så är frekvensen lägre än innan pandemin. Hälften av kapaciteten är inte tillbaka ännu, och där jobbar vi jättemycket för att Göteborg ska vara med och konkurrera om flygtrafiken. De internationella flygförbindelserna är väldigt viktiga för regionen. Inte bara för alla som vill åka på semester och träffa släkt och vänner. Det är också viktigt för näringslivet och akademin att ha smidiga reseförbindelser, säger Anna Strömwall.

Tillbaka till det normala – men ändå inte.

– Allt hänger ju direkt ihop med smittspridningen, restriktioner och rekommendationer kopplat till resande. Där har vi sett en direkt korrelation. Just nu är det flera länder som öppnar upp, samtidigt som vi ser en ökad smittspridning av Delta-varianten, så jag vågar inte sia om framtiden, säger hon.

En nära-döden-upplevelse på Landvetter flygplats

Coronapandemin har slagit hårt mot Swedavias samtliga flygplatser, även Landvetter. När det var som värst i april 2020, så var antalet resenärer ner med 99,5 procent, och flygplatsens alla intäkter försvann i stort sett.

ANNONS

Så såg det ut på större delen av alla Sveriges flygplatser och i november 2020 lade Swedavia ett varsel på 800 personer, vilket slutade med att 250 personer sades upp.

I Swedavias bokslut för 2020, kunde bolaget konstatera att pandemin skapat miljardförluster. Omsättningen hade rasat från 6,2 miljarder kronor 2019, till cirka 2,5 miljarder kronor för 2020.

– Vi fick hålla nere alla kostnader eftersom intäkterna försvann nästan över en natt. Och sedan har vi följt utvecklingen väldigt tätt. Vi hade en uppgång under förra sommaren och i takt med att smittspridningen gick ner så fortsatte trafiken att öka något. Vi såg en ökning under hela hösten fram ända till vecka 44 då kom den andra vågen med nya restriktioner, säger hon.

I det läget var man beredda att dra i nödbromsen för alla nyinvesteringar som dragits igång på Landvetter. Men pandemin kom så hastigt på att det var för kort bromssträcka.

– De projekten var inne i en sådan sen fas så det hade kostat mer för oss att stoppa. Det var både utbyggd bagagehantering, ny yta för säkerhetskontroll och ny terminal. Vi har fortskridit med de tre delarna och de står klara nu, säger Anna Strömwall.

Scandic som precis höll på att bygga sitt nya flygplatshotell inne på flygplatsen hade en liknade situation och valde att bygga klart och öppna hotellet i maj i år.

ANNONS

Flygskammen som försvann

Det är bara några år sedan ordet flygskam myntades, vilket var något som människor skulle känna om de flög och inte tänkte på miljön och inrikesflyget minskade markant.

Ordet har inte förekommit så ofta under coronapandemin. Men det betyder inte att miljöfrågan hamnat i skymundan hos Landvetter Airport, som i fjol nådde målet med att bli en helt fossilfri flygplats i fråga om uppvärmning och interna transporter.

Nu är det ”bara” utsläppen från flygen kvar. Och det kommer att ta lite längre tid.

– Branschen satt upp målet om att ha fossilfritt inrikesflyg 2030 och 2045 ska allt flyg som startar på svenska flygplatser vara fossilfritt, säger Anna Strömwall, och konstaterar att det var en fantastisk nyhet att amerikanska United Airlines, i veckan beställde 200 elflygplan från göteborgska startup-bolaget Heart Aerospace.

Det börjar att röra på sig.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS