Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Guldägg till Drömkök åt alla

Reklam: Apoteket, Ikea, Systembolaget och Glitter - det är några av dem som i går fick Guldägg när reklambranschen samlades för den årliga prisutdelningen.
Segrarna är delade sådana. Både uppdragsgivarna och reklambyråerna kan känna sig hedrade. Sju olika byråer ligger bakom de segrande bidragen i de elva olika kategorierna. Forsman & Bodenfors vann tre guldägg, bland annat tillsammans med Ikea för internetreklamen Drömkök åt alla.

Reklamen Grönt är skönt med Röhsska museet som uppdragsgivare kammade, tillsammans med Happy Forsman & Bodenfors ett silver i klassen Alternativ media.
Kategorin Reklamfilm har en särställning och i år blev det Garbergs/Bacons uppdrag åt Poolia, vd:n, som belönades med ett guldägg. I Radioklassen kunde Apoteket och TBWA Stockholm/Delorean konstatera att juryn utsåg deras bidrag Lindringslinjen till "den lysande stjärnan" i klassen.
Årets Guldäggsplakett delades ut till personerna bakom Arlas randiga mjölk, fil- och gräddförpackningar. Redan 1991 skapades ränderna men då blev förslaget inte nominerat. Nu, femton år senare återkom en eftertänksam jury - "... till alla dem, hos byrån och uppdragsgivaren, som var klokare och mer framsynta än den här tävlingen. Till människorna bakom ränderna".

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.