Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Grönare himmel med dyrare flyg

FLYGET: Nu ska himlen bli - grönare. Flygindustrin måste dra sitt strå till stacken för att minska sina utsläpp av växthusgaser. Men det blir konsumenterna som får betala.
Nu föreslår EU-kommissionen att flyget ska tas med i systemet för handel med utsläppsrätter. Flygbolagen som flyger på rutter inom EU ska gå med i systemet 2011.
Hittills har flyget stått utanför systemet för handel med utsläppsrätter. Den internationella flygindustrin ingick inte ens i miljödiskussionerna i Kyoto.
- Det är helt absurt. Flygindustrin, precis som sjöfarten, har varit helt befriad från energi- och miljöbeskattning, säger Lars B Johansson, ordförande för den miljökommitté som branschföreningen Svensk flyg tillsatt.
- Samtidigt är det transportsektorn som står för hela tillväxten av koldioxidutsläpp.
Nu ska alltså detta ändras. Och SAS är ett av de bolag som genast ställer sig positivt till det nya förslaget.
- Det här är det enda korrekta och ärliga sättet att miljömässigt ta hand om luftfartens tillväxt, säger SAS informationsdirektör Hans Ollongren till TT.
EU-kommissionens förslag är vida bättre än det svenska skatteförslag som så hårt har kritiserats och nu dragits tillbaka, tycker Ollongren.
Med handel på utsläpp kommer också flygresenärerna att få betala extra för sina biljetter. Mellan två och nio euro mer för en tur- och returbiljett, spår Hans Ollongren på SAS.
- Det är ju främst på lågprisbiljetter som resenärer kommer att märka den här prisökningen, säger Lars B Johansson.
- Och jag tror inte heller att det leder till färre flighter, utan snarare kommer det att driva teknikutveckling och framtagande av alternativa bränslen, säger han.
Även flyget till och från EU ska gå med i systemet för handel med utsläppsrätter, dock först 2012, enligt förslaget från EU-kommissionen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.