Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

I april blev norska Polars Media storägare i GP och Stampenkoncernen. Nu gör man en ny stor medieaffär i Norge, berättar koncernchefen Per Axel Koch. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

GP:s storägare Polaris Media i ny jätteaffär

Norska mediekoncernen Polaris Media, som är storägare i Stampenkoncernen gör en ny jätteaffär med Agderposten Medier och Schibstedt för att utveckla en ny mediehuskoncern i Sørlandet.
Med affären blir Polaris Media en av Norges största medieaktörer.

Polaris Media meddelade under fredagen att man ingått avtal om att bli majoritetsägare i en ny regional mediehuskoncern på norska Sørlandet genom sammanslagningen med Agderposten Medier.

Det nya bolaget kommer att heta Polaris Media Agder AS, där Polaris Media kommer att äga 51 procent och Agderposten Medier de övriga 49 procenten. Polaris Media Agder kommer att etableras genom att man köper mediehus och distributionsverksamhet i området av Schibstedt för fortsatt utbyggnad och sammanslagning av verksamheten.

Digital omställning

– Polaris Media Agder kommer att bestå av en rad starka mediehus, med solid historia och duktig medarbetare. Polaris Media ser fram emot att samarbeta med ägarna och ledningen för Agderposten Medier för att vidareutveckla dessa mediehus och att bidra till att lyckas med den digitala transformationen i samspel med resten av Polaris Media och i ett strategiskt samarbete med Schibstedt, säger koncernchefen Per Axel Koch.

Polaris Media äger nu 54 mediehus, varav 48 i Norge och 6 i Sverige. Koncernen äger också sex tryckerier och fem regionala distributionsföretag. Med affären kommer den norska mediejätten att ha över 510 000 prenumeranter och göra en årlig omsättning på 3,5 miljarder norska kronor.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.