Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

GP:s Linus Hugo analyserar Volvos chocksiffror

Förra kvartalet släppte Olof Persson på bromsen, men vågade inte gasa. Nu funderar han på att göra det. Trots att försäljningen inte varit sämre sedan finanskrisen.

För andra kvartalet i rad chockar AB Volvo analytikerna med ett klart sämre resultat än förväntat.

Och liksom förra gången reagerar marknaden med att höja värdet på Volvo-aktien.

Förklaringen är: En tydlig ökning av order på lastbilarna.

Volvo talar helst om rörelseresultatet, som blev 482 miljoner, inte bra, bara en tiondel av förra årets resultat första kvartalet. Ännu dystrare ser det ut om man, som normalt, tittar på vinsten före skatt.

Detta kvartal har Volvo ingen vinst.

Istället visar man en förlust på 101 miljoner kronor.

Liksom förra kvartalet vill Olof Persson istället peka på det positiva.

"Ett utmärkt kvartal", kallar han de senaste tre månaderna när han pratar om orderingången, som ökat kraftigt.

Men nu kryddar Olof Persson den något positivare framtiden, med att jämföra verksamheten med finanskrisen.

Försäljningen är nu nere på en nivå som 2009 och det låter ju inte särskilt upplyftande.

Men Persson pekar på att rörelseresultatet då, 2009, var minus 4,5 miljarder, nu är det 0,5 miljarder plus.

Han tar det som intäkt för att man blivit bättre på att hantera snabba svängningar.

Samtidigt pratar han om "utrymme för betydande förbättringar".

Det visas tydligt med att AB Volvo har förlorat 1,9 miljarder kronor första kvartalet, på grunda av dåligt kapacitetsutnyttjande, "underabsorption".

Kort sagt har man haft anställda och fabriker som inte utnyttjas så mycket som de borde.

Men detta problem kommer försvinna under andra kvartalet, menar Persson.

Den ökade orderingången, 30 procent jämfört med senaste kvartalet, gör att AB Volvo nu planerar för produktionsökning, särskilt i Europa.

Det glädjer börsen, trots att Olof Persson kallar det kommande kvartalet för "utmanande".

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.