Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ersättningen till Ericssons vd Hans Vesterberg har sedan styrelseordföranden och tidigare Volvo-chefen Leif Johansson, även är ordförande för kompensationskommittén, valdes in i styrelsen 2011 ökat dramatiskt. Inte minst Vestbergs kortsiktiga bonus.

GP:s ekonomikrönikör: Ericssons kris verkar bli värre för varje dag

Det kommer att krävas ytterligare förändringar i telekombolaget, med den tidigare Volvo-chefen Leif Johansson som styrelseordförande, skriver GP:s ekonomikrönikör Torbjörn Isacson.

Så gott som varje dag verkar det komma nya negativa rubriker kring telekommunikationsbolaget Ericsson. Senast ut under gårdagen är uppgifter i Svenska Dagbladet att tusentals anställda riskerar jobbet när bolaget åter måste spara pengar. Försäljningen hackar och den svaga lönsamheten har redan tidigare fått kritik. 
I det läget är det ett enkelt grepp att ta till att minska antalet anställda, som under senare år ökat. När massiva investeringar i forskning och utveckling inte gjort något större avtryck i vinst och börskurs ökar risken ytterligare för att företagsledningen vill visa handlingskraft och vinna tid genom minskad personal, något som skett med jämna mellanrum i det hårt konkurrensutsatta Ericsson.

Att styrelseordföranden Leif Johansson och vd Hans Vestberg har rykte om sig att motsätta sig kraftiga personalneddragningar, inte minst när det drabbar svenska ingenjörer, räcker antagligen inte till. Detta särskilt som finansmarknadens förtroende för hur bolaget sköts har punkterats fullständigt efter alla turer på senare tid.
Samtidigt som lönsamheten är svag, konkurrenterna vinner mark, aktiekursen backar och personalen lever under hot om nya massavskedanden har företagets ledning och styrelse seglat iväg på allt högre höjder.
Sedan styrelseordföranden och tidigare Volvo-chefen Leif Johansson, som även är ordförande för Ericssons kompensationskommitté och finanskommitté, valdes in i styrelsen 2011 har vd Hans Vestbergs ersättning ökat dramatiskt. Inte minst har Vestbergs kortsiktiga bonus skenat.
Både styrelse och ledning i Ericsson ligger också i topp på Stockholmsbörsen när det gäller ersättningsnivåer.

Som lök på laxen har Hans Vestberg valt att prioritera sin tid på att bli nyvald ordförande i Sveriges Olympiska Kommitté, samtidigt som det visar sig att han på sex år flugit privatjet för över 300 miljoner kronor till bland annat fotbolls-vm och formel 1. Det Göteborgsbaserade flygbolaget, som samägts med Volvo, ska nu blixtavvecklas.
Flera gånger under våren har ägare uttalat misstro mot bolaget. Det gäller både fondförvaltare och de storägare som under decennier kontrollerat Ericsson, Wallenbergarnas Investor och Handelsbankssfärens Industrivärden. Framför allt från Industrivärden har tonen skärpts sedan det gamla ledargardet helt bytts ut. Finansmannen Fredrik Lundberg, som tagit kontrollen över Industrivärden, brukar inte vara särskilt road vare sig av bolag som presterar dåligt eller företag i en tekniktung och snabbsvängande bransch som telekommunikation.
Samtidigt är Ericsson ett av Sveriges största och viktigaste företag i en extremt tuff bransch. Det kräver en uthållighet som många på finansmarknaden saknar. Men det ger därmed inte utrymme för tondövhet.

Torbjörn Isacson. Bild: Lisa Thanner.
Torbjörn Isacson. Bild: Lisa Thanner.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.