Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Stampen Medias vd Johan Hansson och Polaris Medias koncernchef Per Axel Koch kan glädja sig åt en stark avslutning på 2019. Bild: Anders Ylander
Stampen Medias vd Johan Hansson och Polaris Medias koncernchef Per Axel Koch kan glädja sig åt en stark avslutning på 2019. Bild: Anders Ylander

GP:s ägare förbättrar resultatet

En förbättrad vinst för GP:s ägare Polaris Media. Det visar siffrorna för sista kvartalet 2019. Och för helåret förbättrar också västkustverksamheten Stampen Media resultatet lite.
– Det är roligt att vi kan visa ett positivt resultat i den omställning vi befinner oss i, säger Stampen Medias vd Johan Hansson.

I april i fjol blev börsnoterade norska Polaris Media huvudägare i GP:s ägare Stampen Media tillsammans med de svenska tidningskoncernerna NWT Gruppen och VK-Media. Och på fredagen presenterades rapporten för fjärde kvartalet och helårsrapporten som visar hur det gått.

Året avslutades positivt för den svensk-norska verksamheten visar rapporten. Visserligen minskade intäkterna för koncernen lite, men rörelseresultatet förbättrades: för hela den svensk-norska koncernen ökade resultatet fjärde kvartalet från motsvarande 44 miljoner svenska kronor till 48 miljoner kronor. Det betydde en förbättrad lönsamhet. Utan engångskostnader för omstruktureringar i den svenska verksamheten hade resultatet varit ännu bättre.

Tydlig förbättring av resultatet

Ser man till Stampen Media med GP och de andra västkusttidningarna kan man se att verksamheten gick från en liten förlust till en svag vinst på två miljoner kronor under det fjärde kvartalet, där en engångskostnad tydligt belastade resultatet.

Ser man till helåret 2019 visade Stampen Media ett rörelseresultat på drygt -38,5 miljoner kronor och en omsättning på cirka 1,35 miljarder. I detta är det inräknat en större engångskostnad: cirka 50 miljoner kronor kopplat till distribution. Utan denna kostnad hade resultatet landat på 11,5 miljoner kronor.

– De här omstruktureringskostnaderna är alltså av engångskaraktär, och även inräknat dem gör vi ett bättre resultat än året innan, säger Johan Hansson.

– Det är förbättringar av ett antal faktorer som bidragit till detta resultatet: dels har vi lyckats öka de digitala prenumerationsintäkterna, samtidigt har omstruktureringsarbetet inom distributionen gett önskad effekt. Och dessutom har GP beviljats presstöd, säger Stampen Medias vd Johan Hansson.

Tydlig ökning digitalt

När det gäller prenumerationsintäkterna ökade digitala intäkterna med hela 81 procent om man jämför 2018 och 2019. Samtidigt fick GP alltså ett presstöd på 40 miljoner kronor, vilket var avgörande för resultatet. På distributionssidan har man genomfört arbete för att sänka kostnaderna.

– Vi har tagit bort olönsamma produkter, och även optimerat våra utdelningsrutter och effektiviserat inom administrationen på VTD, säger Johan Hansson.

Johan Hansson bedömer att resultatet kommer att öka tydligt i år.

– Om inget oförutsett inträffar räknar vi med att resultatet kommer att kunna öka kraftigt i år jämfört med 2019.

– Förutsättningarna för i år är mycket goda för Stampen Media. Vi har fått ned kostnaderna i distributionen. Vi ser en fortsatt ökning av våra läsarintäkter vilket kommer att vara en viktig sak framöver. Sedan kommer vi att fortsatt ha en utmanande annonsmarknad framöver, framför allt för annonser i papperstidningen –men när läsarintäkterna ökar blir vi mindre beroende av dessa annonser över tid.

E-handel ger kulor i kassan

En viktig intäktskälla kommer att vara att Stampen Medias bolag VTD (Västsvensk tidningsdistribution) levererar e-handelspaket.

– Vi har en stark position på västkusten i detta segment, säger Johan Hansson.

Jämför man norska och svenska verksamheten inom Polaris Media kan man dock konstatera att den norska visar mycket högre marginaler – vilket bland annat beror på högre digitala annons- och prenumerationsintäkter.

– Man får bättre betalat för de digitala prenumerationerna i Norge generellt. Och man har ett starkare erbjudande när det gäller annonsintäkter i Norge, vilket gör att man på ett helt annat sätt kan konkurrera med de digitala jättarna Google och Facebook. I Sverige har vi en mer fragmenterad marknad.

Fakta: Polaris Media och Stampen Media.

Stampen Media är en koncern där bland annat dagstidningarna Göteborgs-Posten, Bohusläningen, Hallands Nyheter, Hallandsposten, TTELA och Strömstad Tidning ingår. I höstas köpte man också Alingsås Tidning. köpte man Sedan i april äger konsortiet PNV Media 51 procent av Stampen Media. I PNV Media är Polaris Media klart största ägare, NWT Gruppen och VK-Media är övriga.

Huvudägaren Polaris Media är börsnoterad på Oslobörsen och har en stark position med tidningar i mitt- och nord-Norge samt huvudkontor i Trondheim. I slutet av förra året att Polaris expanderar kraftigt i Norge, genom en affär i norska Sørlandet med Agderposten Medier och Schibsted. Den största ägaren i Polaris Media är mediekoncernen Schibsted, som också finns på Oslobörsen, och som äger Svenska Dagbladet och Aftonbladet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.