Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Godset ökar i hamnen – hjulen snurrar hos Volvobolagen

Allt mer gods fraktas till och från Nordens största hamn trots fortsatta störningar från coronapandemin. Det visar färska siffror från Göteborgs hamn.
En orsak är en kraftig ökning av frakt från AB Volvo och Volvo Cars.

Frakten av gods påverkades tydligt under corona i världens hamnar, där Göteborgs hamn dock klarade sig bättre än konkurrenterna, med tillväxt och ökade marknadsandelar i fjol. Nu visar färsk statistik från kommunala Göteborgs hamn att återhämtningen fortsatt på ett tydligt sätt – och i synnerhet under andra kvartalet.

Medan 411 000 containrar passerade hamnen under första halvåret i år, vilket motsvarade en ökning med fyra procent, så fraktades 148 000 roro-enheter genom hamnen – alltså fordonstransporter där man rullar av och på lasten på fartygen, vilket innebar en ökning med 14 procent. Ser man till transporter av nyproducerade bilar – där förstås Volvo står för merparten – ökade transporterna med 38 procent, jämfört med i fjol. Jämförelseperioden i fjol är dock när coronapandemin slog till med full kraft.

LÄS MER: Sjöfarten är en underutnyttjad samhällsresurs

Hållbara transporter ökar från hamnen

Från hamnens sida framhåller man också att 70 procent av containrar fraktades till och från hamnen via tåg, något som är ovanligt om man jämför med andra internationella storhamnar, uppger Göteborgs hamn.

– Det är en exceptionell siffra i absoluta världsklass, kommenterar Göteborgs hamns vd, Elvir Dzanic.

LÄS MER: Göteborgs hamn positiv till hårdare klimatregler

Fler passagerare allra sista tiden

Föga förvånande ser hamnen också en uppgång i passagerartrafik, i varje fall den allra sista tiden. Andra kvartalet var uppgången 41 procent jämfört med samma period i fjol, men eftersom passagerartrafiken fortfarande var starkt begränsad första kvartalet – där trafiken första kvartalet 2020 länge var igång – ligger trafiken av passagerare på ett tydligt minus för hela halvåret, minus 43 procent.

En typ av gods har dock sett en tydlig minskning, transporter av energiprodukter, som minskade med 17 procent till under tio miljoner ton. En förklaring till det är att oljepriset första halvåret var mycket lågt och volymerna ovanligt stora, medan detta halvår har präglats av en osäker marknad, höga priser och minskad efterfrågan.

LÄS MER: Furetanks miljardsatsning: miljövänliga tankfartyg

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.