Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Globala spritjättar förväntas slåss om Vin & Sprit

Stockholm: När regeringen säljer ut Vin & Sprit väntas de internationella spritjättarna stå på rad utanför Mats Odells dörr. Det är kronjuvelen Absolut Vodka de törstar efter.
Statliga sprittillverkaren Vin & Sprit står på regeringens försäljningslista, det bekräftades av ministrarna Maud Olofsson och Mats Odell på torsdagen. Flera av de stora internationella spritbolagen väntas överbjuda varandra för att köpa bolaget och dess guldägg Absolut. Och några har redan aviserat intresse.
Investmentbanken Lehman Brothers tror att en privatisering av V & S kan ske inom ett år. Banken uppskattar värdet på Absolut, V & S:s största tillgång, till 3,7-4,8 miljarder dollar, motsvarande 26-33 miljarder kronor.
Pernod först i kön
Den franska spritjätten Pernod Ricard står troligen först i kön. Bolaget meddelade för några månader sedan att det kan tänka sig att köpa Absolut om den borgerliga regeringen bestämde sig för att sälja ägaren Vin & Sprit.
Men analytiker på Lehman Brothers och Dresdner Kleinworth tror att amerikanska Fortune Brands, som äger bourbonmärket Jim Beam, ligger bäst till vid en försäljning. Detta på grund av att bolaget redan har ett distributionssamarbete med V & S. Sedan 2001 ägs det dessutom till 10 procent av V & S.
Dessutom distribuerar Pernod den ryska premiumvodkan Stolichnaya, en av Absoluts största konkurrenter, i USA och på
andra marknader. Pernod sägs också vilja köpa Stolichnaya, som värderas till uppemot 2 miljarder dollar.
Bransch i förändring
En annan spekulant är amerikanska dryckeskoncernen Constellation Brands. Bolagets vd Richard Sands säger till nyhetsbyrån Reuters att bolaget vill växa i Europa och noga följer Vin & Sprit och dess storsäljare Absolut Vodka. Constellation har inget stort vodkamärke i sin portfölj.
Världens största spritföretag Diageo har däremot Smirnoff, världens mest sålda spritmärke. Finlands stolthet Finlandia ägs av Brown-Forman.
Tävling om varumärken
Spritindustrin är en bransch i stark förändring. Bolagen söker skalfördelar och tävlar om att komma över så kallade premiumvarumärken. Och de är villiga att betala mycket.
För två år sedan såldes Grey Goose, en så kallad superpremiumvodka, för 15 miljarder kronor till Bacardi. Då hade märket bara funnits i åtta år. I fjol såldes brittiska Allied Domecq till Pernod Richard för 98 miljarder kronor.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.