Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Thai Union vill införa bättre villkor i fiskeindustrin. Arkivbild.

Global fiskproducent siktar på hållbarhet

Thai Union, en av världens största konglomerat för fisk och skaldjur, kommer att se över sina fiskemetoder för att åtgärda missförhållanden på arbetsplatsen och förhindra ohållbart fiske.

Thai Union, som äger globala varumärken som Chicken of the Sea, John West och Petit Navire har länge väckt avsmak bland organisationer som kampanjar mot överfiske och orättvisa arbetsförhållanden.

På tisdagen presenterade Thai Union tillsammans med miljöorganisationen Greenpeace en rad reformer som inte bara ska förändra bolaget, utan även fungera som riktlinjer för andra stora fiskproducenter.

Reformerna innefattar bland annat att minska långrevsfisket och bruket av fiskgyttrare, en slags flottar som läggs ut i öppna havet för att locka till sig fisken.

- Det här innebär ett stort framsteg för våra hav, det marina livet och för de som arbetar inom fiskeindustrin. Nu är det dags för andra bolag att ta sitt ansvar, säger Bunny McDiarmid, internationell chef på Greenpeace, i ett uttalande.