Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

När konverteringen av A-aktier har genomförts kommer Geely och bossen Li Shufu (t.v) ha drygt 83 procents ägande och lika stor röstandel i Volvo Cars. Annars hade de suttit på 97 procents röstandel.  Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
När konverteringen av A-aktier har genomförts kommer Geely och bossen Li Shufu (t.v) ha drygt 83 procents ägande och lika stor röstandel i Volvo Cars. Annars hade de suttit på 97 procents röstandel. Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Geely vill konvertera aktier inför Volvos notering

Volvos kinesiska ägare Geely backar och vill nu konvertera sina röststarka A-aktier till B-aktier inför börsnoteringen av personbilstillverkaren, enligt ett pressmeddelande. Detta efter samtal med investerare som kritiserat Geely för en för stark röst i ett Volvo på börsen.

Geely Sweden vill nu konvertera, eller omstämpla, alla sina röststarka A-aktier i Volvo Cars till lika många B-aktier, uppger Volvo Cars i ett pressmeddelande på fredagseftermiddagen.

LÄS MER: Volvotopparna kan tjäna hundratals miljoner vid börsnotering

LÄS MER: Volvonostalgi kan trigga köparna

Skillnaden mellan A- och B-aktier:

Många bolag har olika aktieserier, det vill säga exempelvis en A- och en B-aktie. I vissa fall finns även C-aktier.

Olikheten mellan dessa består i att aktierna har olika antal röster vid bolagets högsta beslutande organ – årsstämman.

Röstvärdet för exempelvis en A-aktie får dock aldrig vara högre än 10 gånger röstvärdet av exempelvis en B-aktie.

Ibland är det B-aktien som väger tyngst på bolagsstämman.

Motivet för att ha aktier med olika röstvärde är ofta att man vid en kapitalökning vill att en viss ägare eller ägargrupp ska ha kvar det avgörande inflytandet över företaget.

Källa: Bolagsverket

Finansmannen och investerarnas ilska gav resultat – Geely backar

Geely Swedens begäran följer på den kritik som det kinesiska ägarbolaget mött sedan prospektet av Volvos börsnotering gjordes offentlig häromdagen. Enligt prospektet skulle Geely vid en börsnotering av den svenska fordonstillverkaren behålla en mycket stor del av makten i bolaget genom deras röststarka A-aktier. Ett maktförhållande som mötts av frän kritik av bland andra finansmannen Sven Hagströmer som i en intervju med Dagens industri säger:

– Att det finns A- och B-aktier i befintliga strukturer har jag inget emot, men de ska finnas i Jurassic Park bland de gamla dinosaurierna. Men att du i nya bolag måste ha 97,5 procent av rösterna för att känna sig trygg, det skulle jag inte sätta in en spänn på.

Återkopplingen från kapitalmarknaden verkar ha gett effekt och Geely väljer nu att backa.

”I samtal med investerare i samband med Volvo Cars potentiella börsnotering har det blivit tydligt att frågan om aktiernas relativa röststyrka är viktig. Geely Sweden håller med om att införandet av endast en aktieklass i Volvo Cars skulle understryka Volvo Cars starka och oberoende bolagsstyrning och har därför påbörjat konverteringen”, uppger Volvo Cars ägare i pressmeddelandet.

Fortsatt kinesisk dominans i Volvo Cars efter nya beskedet

När konverteringen – omstämplingen – av A-aktierna är genomförd kommer Volvo Cars endast ha B-aktier utestående.

Enligt prospektet kommer då Geely att inneha 83,3 procent av aktierna med lika stor röstandel. Det ska jämföras med röstandelen på 97,5 procent som var på tapeten före fredagens konverteringsbegäran.

Enligt pressmeddelandet förbereder Volvo Cars ett tilläggsprospekt som ska publiceras senare på fredagen.

Svagt intresse för Volvos notering – då ryckte regeringen ut

Sedan prospektet publicerades den 18 oktober har få tunga institutionella investerare gått ut offentligt med deras intentioner inför Volvos börsnotering. Däribland pensionsjätten Alecta och AP-fonderna.

Enligt källor till Svenska dagbladet går kapital- och investerarrundan ”riktigt trögt”.

På fredagen valde dock regeringen oväntat att hylla noteringen av kinesiskägda Volvo Cars på Stockholmsbörsen. Så här säger avgående näringsminister Ibrahim Baylan (S) till tidningen:

– Från mitt perspektiv är börsintroduktionen något positivt. Det får inte råda något tvivel om att Volvo Cars är viktigt för Sverige och sysselsätter väldigt många människor, säger näringsminister Ibrahim Baylan (S).

Även den tidigare Volvodirektören Leif Johansson har tagit bladet från munnen och drar nu en lans för noteringen av Volvo Cars.

– Jag ser fram mot att Volvo Cars kommer till börsen. Jag måste säga att jag inte riktigt förstår kritiken som säger att det kinesiska ägandet är problematisk. En börsnotering innebär ju att deras inflytandet blir mindre och att svenska minoritetsintressen kommer skyddas via börsregler, säger han till Svenska dagbladet.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här: https://www.gp.se/mina-sidor/nyhetsbrev

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.