Virusutbrottet som började i Kina växer för varje dag. Rädslan för den dödliga coronasmittan har lett till att det råder brist på exempelvis munskydd på flera håll i världen, så även i Sverige.
Men det är fortfarande i Kina som behovet av olika förnödenheter är som störst. Därför satsar den kinesiska fordonstillverkaren Geely, ägare av Volvo Cars, 200 miljoner kronor för att hjälpa till i hemlandet.
Globalt samarbete inom koncernen
Med hjälp av koncernens olika kontor och dotterbolag världen över håller Geely på att köpa in och frakta dessa till de drabbade städerna i Kina. För den svenska verksamheten har det bland annat inneburit införskaffandet av 250 000 ansiktsskydd.
– Uppdraget kom igår från Li Shufu Foundation, Geelys enhet för socialt ansvar och i den svenska verksamheten håller vi just nu på att införskaffa exempelvis ansiktsmasker, skyddsglasögon och skyddsoveraller, säger Stefan Lundin, kommunikationschef för Geely Sverige och fortsätter:
– Man vill att samtliga bilmärken i koncernen hjälper till på alla tänkbara sätt.
"Inte vanliga tandläkarmunskydd"
Han delar bilden av att det råder brist på munskydd och liknande materiell och att det är högt tryck hos leverantörerna som säljer skyddsutrustningen. Särskilt de högst klassade.
– Det handlar inte om vanliga tandläkarmunskydd utan de högst klassade varianterna som vi här på Lindholmen aktivt köper in. Dessa råder det brist på har jag hört av väldigt många leverantörer, säger Stefan Lundin.

Den första omgången masker har redan lämnat förrådet hos Geely på Lindholmen.
– Första batchen kartonger är redan skeppade. Resterande kommer i omgångar att levereras till Kina fram till och med den 14 februari, säger Stefan Lundin.
Our colleagues from Geely Sweden preparing to ship 250,000 masks to epidemic affected areas in China. pic.twitter.com/0qaJ3Aynqi
— Zhejiang Geely Holding Group (@GeelyHolding) January 28, 2020
"Ska gå till nödställda och behövande"
Väl i Kina kommer Li Shufu Foundation samarbeta med kinesiska myndigheter för att fördela utrustningen till de berörda delarna av landet.
– Ansiktsmaskerna ska primärt gå till nödställda och behövande, men det är väl säkerligen så att några kommer användas inom koncernen också, säger Stefan Lundin.
Fordonstillverkaren Geely har 120 000 anställda världen över.
LÄS MER: På jakt efter pestens källa
Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.