Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1001018.  Geelys fabrik i kinesiska hamnstaden Ningbo, i Zhejiang-provinsen. Bild: Bengt Kjellin
1001018. Geelys fabrik i kinesiska hamnstaden Ningbo, i Zhejiang-provinsen. Bild: Bengt Kjellin

Geely dubblar vinsten

Volvo Cars systermärke Geely ökar försäljningen ordentligt samtidigt som vinsten före skatt dubblas. Framgångarna förklaras bland annat av högre priser och ett växande intresse för suv:ar i Kina.

Geely Automobile sålde förra året bilar för 92,8 miljarder yuan, runt 120 miljarder svenska kronor – det är 73 procent högre än under 2016. Vinsten före skatt hoppar samtidigt till 12,8 miljarder yuan, eller 16,6 miljarder svenska kronor, en mer än fördubbling jämfört med 6,2 miljarder yuan under helåret 2016.

All tillväxt sker på hemmamarknaden i Kina, medan den ytterst lilla andel av försäljningen bolaget har i till exempel Europa och Mellanöstern i stället faller. Totalt föll Geelys export med 46 procent under 2017, jämfört med 2016.

Tror på tuffare konkurrens

Det framgår av den rapport över 2017, som den börsnoterade biltillverkaren släppte på onsdagen.

Geely förklarar själva den högre lönsamheten med ett ökat snittpris på koncernens bilar – främst till följd av en "förbättrad produktmix". Geelys försäljning av suvar, som märkets mest populära modell “Geely Boyue”, ökar till exempel stort i Kina. Den kinesiska marknaden för personbilar växte generellt kraftigt under förra året, samtidigt som de inhemska bolagen fortsatte vinna marknadsandelar.

Li Shufu äger såväl Geely Auto som Volvo Cars och är, sedan några månader tillbaka, även storägare i lastbilstillverkarna AB Volvo och Daimler.. Bild: Bengt Kjellin
Li Shufu äger såväl Geely Auto som Volvo Cars och är, sedan några månader tillbaka, även storägare i lastbilstillverkarna AB Volvo och Daimler.. Bild: Bengt Kjellin

I rapporten slår Geely fast att de fortfarande "ser optimistiskt" på den kinesiska bilmarknaden. Under 2018 räknar koncernen med att den egna försäljningen ökar till 1 580 000 fordon, att jämföra med 1 247 116 sålda fordon under fjolåret.

Geely räknar dock också med att konkurrensen, på den redan tuffa kinesiska marknaden, ökar framöver.

"Konkurrensen på den kinesiska marknaden fortsätter att intensifieras eftersom de flesta nyckelspelare, såväl utländska som inhemska, ihärdigt fortsätter att försöka ta marknadsandelar. Vi måste därför ha en hög beredskap för att försvara våra marknadsandelar på världen mest konkurrensutsatta fordonsmarknad" skriver bolaget.

Del av samma koncern som Volvo och Volvo

Den prognosen bidrog till att Geelys aktie föll 6,2 procent på Hong Kong-börsen.

Geely Automobile är en del av Li Shufus Geely Holding, som också äger bland annat Volvo Cars, Cevt, Lotus och Proton. Li Shufu har under vintern också gått in som storägare i såväl AB Volvo som den tyska konkurrenten Daimler. Geely Automobile äger också, tillsammans med Volvo Cars, det nya bilmärket Lynk & Co. Prognosen för Lynks försäljning ingår i Geelys prognos över antal sålda fordon under 2018.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.