Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Resia växer och tar affärsresandet till global nivå. Bild Magnus Neideman

Göteborgska Resia blir global aktör

Resia blir partner i det internationella resebyrånätverket ITP – och får global verksamhet. –Det skapar helt nya möjligheter, säger produktchefen Karin Wadmark.

Det göteborgska reseföretaget Resia fortsätter att expandera inom affärsresor och ingår exklusivt partnerskap med International Travelship Partner, ett internationellt nätverk av resebyråer, och tar därmed klivet utanför Norden.
–Vi har tecknat avtal med ett globalt nätverk av resebyråer, lokala fristående resebyråer runtom i världen som samarbetar. Det innebär att vi nu kan ge våra kunder helt nya möjligheter, säger Karin Wadmark.
Globala affärsresor i samarbete med lokala resebyråer ska öppna dörren för att företagen som behöver affärsresor får en gemensam kontaktperson, avtal och uppföljningar. Det innebär också att kunderna ska kunna boka sina affärsresor lokalt, med lokalt språk och kompetens och som känner hemmamarknaden.
–Då får man det bästa av två världar, och det är det som är tanken, säger Karin Wadmark.
ITP är verksamma i alla världsdelar.
–Så oavsett var kunderna finns så kommer det att finnas en partner som kan hjälpa till. Sedan tror jag personligen att de första större erbjudandena kommer att ske i Europa där våra företag har sin största verksamhet, säger hon.

Utökad verksamhet i Norden


Hur mycket det nya partnerskapet kommer att påverka Resias omsättning finns det ännu ingen prognos på.
I våras påbörjade Resias expansion med att man utökade verksamheten i Norge och I Danmark, med målet att bli störst på affärsresor i Norden.
–Vi har våra första kunder på plats, och vi hoppas att med det nya avtalet kommer det att ge draghjälp även där. Partnerskapet gäller inte bara Sverige utan också den norska marknaden som vi tror kommer att stärkas. Så vi är absolut igång med bästa steg, säger Karin Wadmark.
Ungefär hälften av Resias omsättning på 3,5 miljarder kronor kommer just från företagsmarknaden, och Resia har märkt av en ökad efterfrågan från kunderna på affärsresor.
Det nya samarbetet drar igång den 1 december.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.