Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Göteborgsbyrå och GP tävlar om ägg igen

Reklam: Inte en guldgubbe i sikte även om Guldägget kallas reklambranschens Oscars-gala. Men även ett ägg kan förgylla tillvaron - och vara nyckeln till de stora framgångarna.
När Henri Pagot, marknadsdirektör på Sveriges Reklamförbund, ska förklara att galan är mer än ett tillfälle för reklammakare att ge och få uppskattning, är det den framgångsrika Göteborgsbyrån Forsman & Bodenfors han framhåller.
- De brejkade med sitt första guldägg. Det fick de för Frödinge Ostkaka, alldeles i början av 90-talet, och det blev början på deras framgångssaga.
Att vinna ett guldägg innebär, förutom äran, att byråerna drar till sig kundernas intresse och duktiga medarbetare. Och personerna bakom jobbet stärker sin position.
- Det har stor betydelse att vinna, inom branschen är organisationerna ofta platta och det här är ett tillfälle att bli bekräftad, säger Henri Pagot.
Återigen får Forsman & Bodenfors exemplifiera tävlingens betydelse - efter att första ägget hamnade i boet har byrån under årens lopp varit ett frekvent namn bland de nominerade och äggen har fortsatt att drälla in.
I år har byrån 21 nomineringar av totalt 107, en av dessa är i samarbete med Göteborgs-Posten för reklamsatsningen GP vs Metro som tävlar i kategorin direktreklam. Budskapet gick ut på att GP:s totala läsekrets har en större köpkraft än Metros och symboliserades på olika sätt.
- Det är ganska ovanligt att den marknadsledande parten riktar sig mot den som inte är lika stor. Det måste ske med stor finess annars kan det slå fel, som att ge sig på den som är mindre än en själv. Men Metro har slagit mot oss i många år och nu ville vi visa hur många fler som nås av budskapen i GP, säger Ricard Robbstål, marknadsdirektör på Göteborgs-Posten.
Redan innan kvällens utdelning av guld- och silverägg på Konserthuset i Stockholm har några fått glädjande besked. Ett
exempel är göteborgaren Lasse Collin som får Platinaägget 2006. Priset delas ut till personer som "med sin begåvning och personlighet mer än andra har bidragit till reklamens och formgivningens utveckling i Sverige".

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.