Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/2

Göteborgsbyrå anklagas för idé-stöld av hyllad Volvo-reklam

Volvo Cars-reklamen fick branschens finaste pris – men nu anklagas byrån bakom för att ha stulit idén som egentligen skulle använts till Volkswagen. Byrån, Göteborgsjättarna Forsman & Bodenfors, nekar till anklagelserna, rapporterar Resumé.
– Vi vet exakt hur, när och var idén skapades, säger reklambyråns vd till branschtidningen.

Det handlar om E.V.A Initiative, Volvo Cars-reklamen som kammade hem flera prestigefulla pris i Cannes Lions. Bakom finns Forsman & Bodenfors, som länge haft ett samarbete med biltillverkaren, vilket bland annat resulterat i kampanjen "Made by Sweden" för Volvo Cars, där bland annat Zlatan Ibrahimovic medverkade.

Nu rapporterar Resumé att reklambyrån Nord DBB, som har sitt svenska kontor i Stockholm, misstänker att det handlar om idéstöld. Nord DBB:s vd Andreas Dahlqvist säger till Resumé att de redan i januari 2018 presenterade en "närmast identisk" idé för Volkswagen. Biljätten ska ha godkänt idén och låg och väntade när Forsman & Bodenfors Volvo-kampanj dök upp. Dahlqvist säger att det ibland händer att man utvecklar en idé parallellt och att någon annan byrå hinner före, men att det som gör det här fallet annorlunda är att två av deras tidigare medarbetare, som jobbat i Volkswagen-kampanjen, finns med i arbetsgruppen för E.V.A Initiative.

Volkswagens svenska marknadschef bekräftar också för Resumé att en av deras planerade kampanjer inte fullföljdes eftersom att den var för lik E.V.A.

Forsman & Bodenfors har gjort flera hyllade kampanjer åt Volvo Cars. Bild: Volvo Cars

Allvarliga anklagelser

Forsman & Bodenfors vd Silla Levin menar att Nord DDB:s anklagelser är både allvarliga och helt ogrundade.

– Vi är trygga i vårt samarbete med Volvo Cars, vi har arbetat ihop under många år och både de och vi vet exakt hur, när och var idén skapades, säger hon i ett mejl till Resumé.

Enligt Resumé finns en del likheter mellan kampanjerna, som båda bygger på att kvinnor löper större risk att skadas vid bilolyckor på grund av att forskningen kring bilkrascher baseras på manliga kroppar. Forsman & Bodenfors vd menar att insikten om att kvinnor löper större risk att skadas i trafikolyckor inte är unik, och att deras kampanj har sitt ursprung i ett projekt där Volvo Cars och Chalmers tog fram en kvinnlig krockdocka.

Enligt en advokat Resumé varit i kontakt med kan man i nuläget inte finna att Forsman & Bodenfors ska ha gjort sig skyldiga till något brott. Medarbetare får ta med sig kunskaper och erfarenheter till en konkurrent men inte konkreta idéer.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.