Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Expressfart. Adfenix med grundare Gabriel Kamienny och André Hegge har kunnat se bolaget växa från två personer till 65 anställda på ett par tre år. Bild: Julia Sjövall

Göteborgsbolag tar mäklarvärlden med storm

Göteborgsbolaget Adfenix tar in 50 miljoner från tunga investerare för sitt specialverktyg för bostadsmäklare. Nästa steg är global expansion.

På bara några år har Göteborgsföretaget Adfenix vuxit från två medarbetare till 65, och beräknas omsätta 40 miljoner kronor i år.
Nu har företaget fått in 50 färska miljoner från Industrifonden, Starbright Invest, Notion Capital och Good Fellows som går in i bolaget, som specialiserat sig på det digitala verktyget Home Booster – som hjälper bostadsmäklare att nå exakt rätt kundgrupp.
–I dag har vi en himla stor möjlighet att kunna växa stort, eftersom vi ligger långt före på marknanden och att nästan varenda kund vi träffar säger ja, säger Gabriel Kamienny, medgrundare till företaget.
Företagets produkt är Home Booster.
–I grunden är det en smart bostadsannons på sociala medier. Så vår nisch är att hjälpa mäklarna att köpa och sälja bostäder i en helt ny process. Vi fokuserar mycket på hur mäklaren kan involvera säljaren i arbetet, säger han.

Digitala profiler på bostadsköpare


Adfenix analyserar mäklarkedjornas hemsidor och alla personer som någonsin besökt dem och bygger sedan upp en profil för varje individ vad den personen är intresserad av.
Företaget har en profil för merparten av den svenska populationen och vad de är intresserad av. Så om Fastighetsbyrån annonserar en tvåa i Linné kan Adfenix direkt analysera vilka personer som varit inne på hemsidan tidigare och vilka som bedöms som mest sannolika som intresserade av den här tvåan. 
–Därefter kan vi komma med ett erbjudande till mäklaren om att nu har vi identifierat 1 497 personer som vi tror är intresserade av lägenheten. Vill du annonsera till dem? Och det vill ju mäklaren förstås, och kör man Home Booster så kommer det fler till visningen, säger Gabriel Kamienny.

Information från Facebook


Via sitt samarbete med Facebook kan företaget också identifiera andra personer och målgrupper som bedöms som sannolika att vara intresserade av att byta bostad – vilka som skilt sig, fått barn eller jobb i Göteborg.
–Informationen kommer från mäklarnas hemsidor, Facebook och våra algoritmer. Vi ser inte på individnivå. Vi ser att 1 497 personer som passar in, men vi vet inte vad de heter, så vi hanterar inte persondata på det viset. Vi har artificiell intelligens som analyserar vem som är mest sannolik att köpa vilken bostad, säger han.

Vill expandera globalt


Adfenix har nu kontor ute i världen, hela Norden, London, Dacca, Melborne och kunder ända ner till Nya Zeeland.
–Vi har precis gått in i Frankrike och det ser bra ut. I dag är vi marknadsledande i Norden, Storbritannien och Australien och vill fortsätta och behålla den positionen och utveckla detta, säger han.
Nästa steg är att stärka produkten.
–Vi vill expandera ännu mer globalt. Vi vill ju att Home Boostern ska vara något som var enda mäklare runt om i världen ska kunna använda, så det är det vi siktar mot, säger Gabriel Kamienny.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.