Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Josef Gäreskog och Emma Hernell, analytiker respektive vice vd på HUI Research, och David Björnberg på Fastighetsägarna. Bild: Mia Höglund
Josef Gäreskog och Emma Hernell, analytiker respektive vice vd på HUI Research, och David Björnberg på Fastighetsägarna. Bild: Mia Höglund

Göteborgs stadskärna går bäst av storstäderna

Arbetet med Västlänken är i full gång och den fysiska handeln tappar mark medan e-handeln växer. Ändå visar en ny rapport att Göteborgs stadskärna fortsätter att må bra. Men handlarna själva känner inte igen den positiva bilden.

Hem och fritid. Det är vad konsumenterna i centrala Göteborg helst lägger sina pengar på. Faktum är att både detaljhandel, hotell, restauranger, och kommersiell service växer i Göteborg.

Det visar rapporten Cityindex, som tagits fram av Fastighetsägarna i samarbete med HUI Research.

– Bland de femton största kommunerna som växte mest förra året hamnar Göteborg på andra plats, vilket är högre än både Stockholm och Malmö. Det handlar visserligen om siffror från 2018 men vi ser ännu ingen Västlänken-effekt, säger Christina Heikel, ansvarig för näringspolitik hos Fastighetsägarna.

Bara Gävle slår Göteborg bland de större kommunerna. Malmö hamnar på fjärde plats på listan och Stockholm på sjätte.

Christina Heikel, ansvarig för näringspolitik hos Fastighetsägarna, menar att Västlänkenbygget inte verkar ha påverkat handeln i centrala Göteborg. Bild: Mia Höglund
Christina Heikel, ansvarig för näringspolitik hos Fastighetsägarna, menar att Västlänkenbygget inte verkar ha påverkat handeln i centrala Göteborg. Bild: Mia Höglund

Vågar satsa mer på koncept

Klädförsäljningen är kanske känsligast för effekterna av en växande e-handel, och det är den enda bransch som har minskat i Göteborgs stadskärna. Men skillnaden gentemot föregående år är oväntat liten. Tillväxtens utveckling ligger på -0,6 procent i Göteborg, vilket kan jämföras med snittet för stadskärnorna som ligger på -2,9.

Emma Hernell, vice vd på HUI Research, menar att stadens storlek kan vara en betydande faktor.

– Om vi tittar på hela Sverige så kan vi se att det går bäst för stadskärnorna i de största och minsta tätorterna. En förklaring till just Göteborgs framgång kan vara att detaljhandeln vågar satsa mer på koncept i en större stad. Hotell och restauranger når också en annan potential i storstäder, säger hon.

Enligt Emma Hernell avgörs en stadskärnas framgång också av balansen mellan boende och företagare.

– Finns det bara verksamheter och inga boende blir det snarare ett handelsområde. Och skulle det bli tvärtom skulle det bli ett renodlat bostadsområde, säger hon.

LÄS MER: Handelsexperten: Skyll inte på p-platser och Västlänken

Externa handelsområden hotar stadskärnor

Externa handelsområden, såsom Sisjön, Bäckebol eller Mölndals Galleria, blir naturliga konkurrenter till verksamheterna inom stadskärnan. I städer med för många sådana handelsområden kan den centrala handeln blir lidande.

– Gemensamt för de stadskärnor som går sämre brukar vara just det faktum att det finns många och stora handelsområden i staden, säger Emma Hernell.

Henrik Olsson är cityledare på Göteborg Citysamverkan, en ideell förening som jobbar med gemensamma frågor för Göteborgs stad, fastighetsägare och handel. Han menar att en levande stadskärna kan vara viktig av klimatskäl:

– Det finns en ekologisk aspekt i att hålla våra stadskärnor vid liv. Dit kan man ta sig med kollektivtrafik eller till fots. Om det bara fanns handelsområden utanför stan skulle alla behöva ha bil för att kunna åka och handla, säger han.

Henrik Olsson, till höger, menar att stadskärnor behövs eftersom konsumenter kan ta sig dit med klimatsmarta transportmedel. Bild: Mia Höglund
Henrik Olsson, till höger, menar att stadskärnor behövs eftersom konsumenter kan ta sig dit med klimatsmarta transportmedel. Bild: Mia Höglund

LÄS MER: Trafikläget oroar handlare – trots nyöppningen av Vasabron

Mindre handlare drabbas hårdare

Han är inte förvånad över de positiva siffrorna i Göteborgs innerstad, och inte heller över det faktum att vissa branscher backar.

– Det är naturligt att enskilda verksamheter drabbas när våra köpmönster förändras. Men det fantastiska med stadskärnor är att alla verksamheter lever i en symbios och jobbar tillsammans för att locka in kunder. Människor som åker in till city för att handla besöker en restaurang när de behöver en paus, och tvärtom, säger Henrik Olsson.

Marianne Qvick, ordförande i Cityhandlarna i Göteborg, delar inte hans positiva syn.

– Vi ser tydliga effekter av en uppgrävd stad. Vi kämpar med näbbar och klor för att få folk in i stan. Kunder säger hela tiden att de inte kan ta sig fram. Jag vet inte om det märks i den totala tillväxten, men för små handlare märks det definitivt, säger hon, och fortsätter:

– Jag har inte hunnit ta del av rapporten själv, men min upplevelse är en helt annan. Jag vet att många mindre handlare backar snarare än växer.

Här är stadskärnorna med högst tillväxt under 2018, av de femton största kommunerna:

1. Gävle (2,4 %)

2. Göteborg (1,7 %)

3. Borås (1,6 %)

4. Malmö (1,4 %)

5. Lund (1,4 %)

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.