Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Ekonomiredaktionen på Göteborgs-Posten växer. Marie Kennedy, Anna-Karin Nils Andersson, Valdemar Lönnroth, Robin Rasper, Magdalena Rosen (redaktör) och Anthon Näsström. Frånvarande vid fototillfället: Magnus Vasell. Bild: Jonas Lindstedt

Göteborgs-Postens satsning på ekonomijournalistik utökas

Göteborgs-Posten trappar upp bevakningen av det lokala näringslivet. Redaktionen växer och läsarna utlovas fler fördjupningar och mer resurser till granskande ekonomijournalistik.
– Näringslivet i Göteborgsregionen är vårt fokus. Där ska vi vara först och bäst, säger Magdalena Rosen, redaktör för GP Ekonomi.

För ett år sedan lanserade Göteborgs-Posten en satsning på en utökad ekonomibevakning av Göteborg och Västsverige. Dedikerade reportrar anslöt och redaktionens uppmärksamhet riktades mot en region i högkonjunktur med en bubblande start up-scen, nya företag inom bioteknik och en pånyttfödd fordonsindustri.

Efter ett lyckat första år med positiv läsarrespons vill Göteborgs-Posten satsa vidare på ekonomijournalistiken. Antalet reportrar ökar från fem till sex och produktionen av pappersbilagan Ekonomi & Karriär tas hem till ”GP-huset” igen.

– Det har varit väldigt inspirerande att se vår ekonomibevakning växa och utvecklas, något som har gett mer tyngd till hela vår bevakning. Och det är en av anledningarna att vi nu vill fortsätta satsa på det här området, säger GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist.

– En del som har varit väldigt lyckat är när vi har tagit stora grepp om frågor som vi sedan har avslutat med ett GP Live där läsarna har kunnat se journalistik växa fram på scen och samtidigt kunnat ställa frågor till tunga personer inom området. Nu senast hade vi ett som handlade om AI och biljetterna till det sålde helt slut, det visar på det stora intresse som finns för kunskap och att läsarna ger oss förtroendet att vara de som ger dem det.

”Ska bli mer djuplodande”

Magdalena Rosen, redaktör för GP Ekonomi, säger att läsarna kommer att känna igen sig framöver, men utlovar även ett större fokus på aktuell ekonomijournalistik, mer plats åt privatekonomidelen ”Mina pengar”, matigare temanummer och ett nytt bildgrepp som ska hjälpa till att förklara världsekonomiskt stora händelser.

– Men framför allt tror jag att läsarna kommer märka en kvalitetshöjning. Tanken är inte att vi bara ska producera fler artiklar utan att de ska bli mer djuplodande. Minst en gång i veckan kommer vi att göra en fördjupning i ett aktuellt ämne och den granskande ekonomijournalistiken kommer att ges mycket mer resurser.

– Fordonsindustrin är den bransch som är viktigast för Göteborgs näringsliv och därför kommer den även fortsättningsvis att vara det vi lägger mest krut på att bevaka. Men hela näringslivet i Göteborgsregionen är vårt fokus. Där ska vi vara först och bäst.

Har ett viktigt uppdrag

Senaste rekryten Robin Rasper är utbildad inom nationalekonomi och har jobbat på bland annat Ekots och TT:s ekonomiredaktioner. Han kommer framför allt att bevaka bostadsmarknaden och hur de makroekonomiska händelserna påverkar göteborgarnas privatekonomi.

Magdalena Rosen menar att GP:s ekonomireportrar har ett viktigt uppdrag när det gäller just att förklara och konkretisera.

– Självklart vill vi att vår journalistik ska beröra människor och handla om det som påverkar dem i deras vardag. Där kommer vår satsning på fördjupning in. Den gamla folkbildningstanken gör entré igen och tar förhoppningsvis ner de stora händelserna på en konkret nivå.

Christofer Ahlqvist instämmer:

– Just nu går Västsverige som tåget och är i en rejäl högkonjunktur men den kommer inte vara för evigt och det är viktigt att vi granskar och bevakar för att de som har makten inom den här sfären ska kunna motivera sina beslut och handlingar inför de som påverkas mest – de boende i Västsverige.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.