Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Göteborgare trivs bäst i vardagsrummet

Göteborgarnas populäraste rum är vardagsrummet, enligt Ikea som delar ut nya kataloger på stan under torsdagen.

Sovrummet är inte lika populärt bland göteborgarna, bara 8 procent. Detta mot betydligt fler och hela 19 procent i Stockholm. Vad säger det om göteborgarna?

Ikea börjar skicka ut sina kataloger i lådorna med början den 20 augusti. Men redan under torsdagen delas katalogerna ut från en spårvagn på stan.

Möbeljätten försöker hålla koll på vår vardag och boende och presenterar nu en undersökning bland 2 700 svenskar.

Magnus Bondesson, ny varuhuschef Ikea Kållered, konstaterar att göteborgarna har speciella preferenser kring boendet jämfört med resten av landet. Göteborgarna rankar vardagsrummet som bästa rummet (55 procent). Så ser det ut också i Kalmar. Som andra favoritrum väljer göteborgarna köket och där ligger vi runt snittet för riket (25 procent).

När det gäller landet i stort har typen av boende betydelse. Bor du i borätt eller hyresrätt uppskattar du vardagsrummet mer än boende i villa och radhus som väljer köket i första hand.

Kön och ålder spelar också roll. Män 30-39 år föredrar vardagsrummet medan kvinnor 60-76 år föredrar köket, vilken jämställd slutsats man nu kan dra av det.

Ikea har också försökt fånga vilka ställen vi föredrar när vi får en stund över för oss själva, när maten och disken är klar. Göteborgarnas bästa stunder tillbringas i soffan (33 procent). Och inte långt efter kommer en nybäddad säng (32 procent).

Magnus Bondesson är precis ny som varuhuschef på Ikea i Kållered. Han har 14 år inom Ikea, bland annat poster inom inköp i Asien och Ikeas sortimentsbolag.

- Jag är från Mölndal från början. En fantastisk känsla att börja jobba bland entusiastiska medarbetare. Jätteroligt att möta kunderna i vardagen och få utveckla vårt erbjudande.

Han vill inte närmare kommentera konkurrensen mellan Ikea-varuhusen i Kållered och Bäckebol, det är en policy Ikea har. Däremot räknar han med att Ikea Kållered håller ställningarna på samma nivå som fjolåret. Även om han noterar att marknaden är fortsatt tuff. Ikeas har brutet räkenskapsår och räknar med fyra miljoner besökare per den sista augusti i de två varuhusen i Göteborgsområdet.

Ikea vill vara en god samhällsspelare i Göteborg och Magnus Bondesson berättar om en ny social satsning i höst. Företaget skänker inredning till sex ideella organisationer i Göteborg: Rädda Barnen, Majblomman Galterö, Ung cancer, Natursnokarna, Grunden boys och girls och stiftelsen Drottning Silvias barnsjukhus.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.