Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Göteborg ishockeyns etta – för företagare

Göteborg som landets hockeyhuvudstad är kanske mest önsketänkande bland Frölundafans. Men med blicken vänd mot näringslivet är det en annan femma. Vi har kört ett pass tillsammans med tre företag i ishockeybranschen.

Trots fyra SM-guld, seger i årets TV-puck, Rasmus Dahlin och ytterligare en drös NHL-proffs med västsvenska rötter är det nog en smula förmätet att kalla fotbollsfästet Göteborg för Hockeysveriges huvudstad. Ändå har flera av företagen som förser spelare och tränare med all nödvändig utrustning valt att placera sina huvudkontor just här. Förklaringarna är flera.

– Det geografiska läget är en. Hamnen spelar förstås också roll. Plus att Göteborg med omnejd länge varit ett starkt fäste för sport och konfektion generellt. Team Sportia, Intersport och Sportringen har också sina huvudkontor här, säkert av liknande skäl, säger Fredrik Askenbäck som är finanschef för Bauer i Sverige och Europa.

BAUER ÄR DET största företaget i branschen, har funnits i mer än 90 år och har enligt egen uppgift en internationell marknadsandel på över 50 procent utanför Nordamerika. Det europeiska huvudkontoret har funnits i Göteborg sedan 2001. Företaget var länge, precis som största konkurrenten CCM, mest förknippade med skridskor, men har de senaste decennierna utvecklat ett komplett sortiment av skydd.

En konkurrent och ”uppstickare” på området är amerikanska Warrior som började sälja hockeyutrustning 2005.

– Från att ha haft klubbor och handskar som vårt främsta signum släppte vi våras vår första högteknologiska hjälm, en produkt som det låg många års forskning bakom, säger Jonas Karlsson, försäljningsansvarig i Skandinavien.

Hjälmar, klubbor och skridskor är exempel på områden där det hänt mycket och där företagen satsar mycket pengar på att ta fram produkter med bättre hållbarhet och skyddsförmåga.

Bauer har en stor forskningsoch utvecklingsanläggning utanför Montreal där målet är att ta fram marknadens bästa prylar.

– Vår växande marknadsandel tyder på att vi är på rätt väg. Men för  oss är det också ett sätt att utveckla hockeyn genom att komma på nya lösningar. Som att kunna byta skena på skridskon med ett knapptryck ute i båset. Du behöver inte ens ta av dig skridskon, säger Fredrik Askenbäck.

Både han och Jonas Karlsson betonar vikten av att slutkunderna möts av kunnig personal ute i butikerna. Att hockey är en dyr sport är en spridd ”sanning” med rötter i okunskap om vad som krävs för ungdomsspelare.

– Ja, det är viktigt att säljaren kan hela varumärkenas sortiment och segment och talar om att det finns alternativ till skridskor för 9 000 kronor. I dag finns det väldigt attraktiva produkter till mycket lägre priser än de dyraste, säger Jonas Karlsson.

Digitaliseringen har påverkat branschen på olika sätt. En förändring är att fler handlar på nätet. En annan är nya möjligheter till individanpassad utrustning. Exempelvis finns redan utrustning som skannar av foten innan man väljer skridskor. Två trender som pekar åt olika håll.

– Hockey är en sport där många fortfarande vill ha kunskap och möjlighet att prova, hjälp att värma skridskor och så vidare. Vi går mer och mer mot att konsumenterna vill ha utrustning som anpassas på individnivå, säger Fredrik Askenbäck.

DET LITE MER nischade företaget Mohawke Hockey startades för åtta år sedan i Billdal av Urban Ullberg som har en bakgrund i textilbranschen.

– Man kan säga att vi gör och säljer de små detaljerna som de stora företagen inte riktigt orkar med, sammanfattar han bolagets verksamhet.

Sortimentet är blandat: skridskosnören, asfaltspucken Green Biscuit, diverse teknikutrustning för träning både utanför isen, NHLkonfektion med mera. En del prylar är företaget agent för, medan andra säljs under den egna varumärket Mohawke Hockey. En av de nyaste artiklarna kallas skate fenders och skyddar vid skott mot anklar och fötter. Skyddet används redan av flera NHL-spelare.

– Det har varit en lång resa, men de sista två åren har vi blivit ett etablerat varumärke inom träningsprodukter. I dag finns vi i 250 butiker i Norden, men även i Tyskland, Tjeckien och Slovakien, säger Urban Ullberg

Alla tre företagen använder digitala kanaler i sin kommunikation. Mohawke Hockey annonserar på Laget.se där man visar upp alla produkter i videoformat.

– För oss är sociala medier en möjlighet att kommunicera med slutkunderna som vi ju inte alltid träffar annars, säger Jonas Karlsson på Warrior.

– Sociala medier är ett av flera sätt för oss att prata med och lyssna till användarnas behov. Gräsrotskontakten är generellt sett viktig för oss också, säger Fredrik Askenbäck.

Även om de tre Göteborgsbaserade företagen växer så är marknadens storlek ganska konstant. För att den ska växa krävs fler hockeyspelare. Den tillväxten är sin tur troligen beroende av flera faktorer.

– Om det byggdes fler ishallar i Sverige skulle vi garanterat få fler spelare. Det är jag helt övertygad om För då skulle vi slippa träningstider vid halvfyra på eftermiddagen som gör att många slutar, säger Fredrik Askenbäck.

Urban Ullberg tror att rekryteringen framöver kommer att gynnas av nya NHL-stjärnor som Rasmus Dahlin och Elisa Pettersson.

– Ja, de kommer att påverka intresset positivt. Jag tror att ungdomar känner en närhet till dem och att NHL-drömmen faktiskt är möjlig.

Jonas Karlsson återvänder till kostnadsaspekten:

– Tillsammans har vi ett ansvar att visa att sporten inte behöver vara så dyr. Vi måste ge fler chansen att testa sporten.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.