Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Göteborg är en av tio finalister som tävlar om att få titeln den smartaste turiststaden i Europa. Bild: Henrik Björnsson
Göteborg är en av tio finalister som tävlar om att få titeln den smartaste turiststaden i Europa. Bild: Henrik Björnsson

Göteborg i final om titeln Europas smartaste turiststad

Mest uppfinningsrika staden, bästa entreprenörsregionen, bäst på tillgänglighet. Många är utmärkelserna som Göteborg både tilldelats och tävlat om. Nu kan staden bli den smartaste turiststaden i Europa.

Göteborg kan bli Europas smartaste turiststad. I oktober avgörs EU:s tävling "European Capital of Smart Tourism", där stan är en av de tio finalisterna. Förra årets förstaplats delades av Helsingfors och Lyon.

LÄS MER: Göteborg bland de påhittigaste städerna

Katarina Thorstensson, hållbarhetsansvarig på Göteborg & Co tror att Göteborgs chanser är goda.

– Göteborg ligger långt framme vad gäller de fyra kategorierna som tävlingen är baserad på, det vill säga hållbarhet, tillgänglighet, digitalisering och hur man tillvaratar kulturarv och kreativa näringar i stan. Så det var ett ganska enkelt beslut att vi skulle göra ett försök i den här tävlingen.

Vad har ni framhållit i er ansökan?

– Vi har framhållit dels att vi ligger långt fram. Vi har hamnat i topp på ett globalt hållbarhetsindex för besöksnäringen tre år i rad, och staden har för ett par år sen vunnit Access City Award som handlar om tillgänglighet ur ett funktionsperspektiv. Sen har vi också framhållit just samverkan i stan mellan näringslivet och det offentliga och att det är något historiskt som ligger i vårt dna att just samverka.

Hur har Göteborg konkret jobbat med smart turism?

– Det finns många digitala lösningar i appar. Gotevent har till exempel en tillgänglighetsapp där du kan förhöja evenemangsupplevelsen som funktionsvarierad, men sen handlar det om att kunna erbjuda hållbara alternativ. Just nu pågår ju kulturfestivalen och Way Out West som är en föregångare när det gäller hållbarhetsfrågor. Det är också en del av smart turism.

Vad vinner man?

– Man vinner äran och en trofé. Sen får man också möjlighet att vara med på olika europeiska turistmässor och kongresser och få stöd i kommunikation och marknadsföring.

På vilket sätt kan en vinst komma göteborgarna till del?

– Jag tänker att en del i det här är att faktiskt utveckla smart turism. Skapar vi en stad som är bra för göteborgarna så är det även intressant för besökare att komma hit. Sen handlar det om en stolthet också, att stan faktiskt ligger långt fram och är progressiva i den här näringen.

LÄS MER: Göteborg får EU-pris för tillgänglighet

LÄS MER: Göteborg är den näst smartaste staden i världen

LÄS MER: Göteborg prisas som bästa entreprenörsregion

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.