Gör plagg som ska hålla på havet och i pisten

Cecilia Petterson kombinerar sina stora intressen kläder, segling och skidåkning. Sedan 2007 arbetar hon med det egna varumärket Pelle P som hämtat namnet från hennes pappa, seglingsikonen och designern Pelle Petterson.

ANNONS
|

Varför har du valt att arbeta medkläder?

– Det är ett intresse som alltid harfunnits. Som liten klippte jag söndermin mammas nyköpta gardiner ochsydde en klänning. Några år senaresydde jag i princip alla mina klädersjälv.

– Mitt andra stora intresse ärsport, framförallt segling ochutförsåkning.Två sporter där dusom utövare vet att funktion ochkonstruktion är viktigt. För att kunnajobba med det som intresserademig utbildade jag mig till herrskräddarepå gymnasiet och gick sedandirekt vidare till en designerutbildningpå FIDM i Los Angeles. Närjag kom hem startade jag det egnaföretaget Ottimo och på den vägenär det.

Men du gick inte direkt från Ottimotill Pelle P?

ANNONS

– Nej, jag frilansade i många år förolika sportklädmärken, bland andraOdlo där jag även gjorde plagg förlängdåkning. År 1999 startade jagPelle Petterson Yachting tillsammansmed min bror Per som tyvärrgick bort 2003. Det påverkadeförstås även företaget eftersom jaginte var så inspirerad. Men 2007uppmanade min man mig att göraen nystart. Då föddes varumärketPelle P och vi utökade sortimentetmed vinterkläder.

Vad utmärker ert varumärke?

– Vi utgår från begreppet ”TheWorld of Pelle P” som omfattar detre sporter pappa utövat nästan helasitt liv: segling, skidåkning och golf.Golfen kom in för ett par år sedannär Pelle hade tagit fram en egenputter som vi säljer. Det är i denvärlden vi vill utvecklas och bli ännubättre. Det jag tycker är allra roligastatt jobba med är konstruktionoch funktion. Det räcker inte attett plagg är snyggt. Där har jag stornytta av herrskräddarutbildningendär man poängterade passform,funktion och kvalitet. Allt måstefinnas med.

Vad har varit den största svårighetendu stött på?

– Att få så pass små kvantiteterkläder i produktion i Asien. I Kinavill man gärna ha väldigt stora beställningar.Vi har fått vara på platsoch sälja in oss genom att säga attdet här har potential att växa. Dethar också varit viktigt att vara därför att hålla koll på att plaggen syspå det sätt vi vill och får rätt kvalitet.

ANNONS

Och den största framgången?

– Jag blev väldigt glad när svenskaArtemis Racing valde att användavåra kläder när de var utmanare iAmericas Cup. Och att en av de bästaskidskolorna i Schweiz använderPelle P är ett annat kvitto på att klädernamotsvarar högt ställda krav.

Vad har ni för framtidsstrategi?

– Vi vill växa i lagom takt. Detär viktigt att behålla full kontrollpå varumärke och kvalitet och detkan vi göra eftersom vi inte har någonextern ägare som ställer krav pålönsamhet och tillväxt.

Hur stort kan företaget bli?

– Det vet vi inte. Vi löste nyligenen tvist med ett amerikanskt varumärkeoch efter det har vi kommiti gång med försäljning på vår amerikanskawebb. Men det finns ocksåmycket kvar att göra på den svenskamarknaden, framförallt vad gällerhöst- och vinterkollektioner.

Digitalisering och miljö ärstarka samhällstrender nu. Hurpåverkas ni av det?

– Vi har ett nytt product managementsystemför att få bättre kollpå hela processen. Utåt finns vi påFacebook, Instagram och Youtubeoch samarbetar med ”friends” iform av friåkare, golfare och seglare.Försäljningsmässigtdominerarbutikerna, men näthandeln växerockså och dess andel kommer troligenatt öka.

– När det gäller miljö är vi nogamed materialval och ställer krav påleverantörer. Exempelvis har detbara använts 30 procent av den normalamängden vatten vid tillverkningenav den bomull vi använder.Och plastkassar har aldrig funnits ivåra butiker.

ANNONS

– Och när vi får frågor om arbetsförhållandenapå fabrikerna kan viberätta hur det är eftersom vi är därså ofta.

Fakta: CeciliaPetterson

■■ Gör: grundare, vd, ochchefsdesigner på PPY ProductionAB som producerar kläderunder varumärket Pelle P.

■■ Bor: Kullavik.

■■ Familj: man och tre döttrarsom är 11, 14 och 16 årgamla.

■■ Intressen: segling och utförsåkning.

■■ Utbildning: beklädnadsteknisktgymnasium med inriktningherrskrädderi, designutbildningpå FIDM (FashionInstitute of Design and Merchandising)i Los Angeles.

ANNONS