Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Gör plagg som ska hålla på havet och i pisten

Cecilia Petterson kombinerar sina stora intressen kläder, segling och skidåkning. Sedan 2007 arbetar hon med det egna varumärket Pelle P som hämtat namnet från hennes pappa, seglingsikonen och designern Pelle Petterson.

Varför har du valt att arbeta med kläder?

– Det är ett intresse som alltid har funnits. Som liten klippte jag sönder min mammas nyköpta gardiner och sydde en klänning. Några år senare sydde jag i princip alla mina kläder själv.

– Mitt andra stora intresse är sport, framförallt segling och utförsåkning. Två sporter där du som utövare vet att funktion och konstruktion är viktigt. För att kunna jobba med det som intresserade mig utbildade jag mig till herrskräddare på gymnasiet och gick sedan direkt vidare till en designerutbildning på FIDM i Los Angeles. När jag kom hem startade jag det egna företaget Ottimo och på den vägen är det.

Men du gick inte direkt från Ottimo till Pelle P?

– Nej, jag frilansade i många år för olika sportklädmärken, bland andra Odlo där jag även gjorde plagg för längdåkning. År 1999 startade jag Pelle Petterson Yachting tillsammans med min bror Per som tyvärr gick bort 2003. Det påverkade förstås även företaget eftersom jag inte var så inspirerad. Men 2007 uppmanade min man mig att göra en nystart. Då föddes varumärket Pelle P och vi utökade sortimentet med vinterkläder.

Vad utmärker ert varumärke?

– Vi utgår från begreppet ”The World of Pelle P” som omfattar de tre sporter pappa utövat nästan hela sitt liv: segling, skidåkning och golf. Golfen kom in för ett par år sedan när Pelle hade tagit fram en egen putter som vi säljer. Det är i den världen vi vill utvecklas och bli ännu bättre. Det jag tycker är allra roligast att jobba med är konstruktion och funktion. Det räcker inte att ett plagg är snyggt. Där har jag stor nytta av herrskräddarutbildningen där man poängterade passform, funktion och kvalitet. Allt måste finnas med.

Vad har varit den största svårigheten du stött på?

– Att få så pass små kvantiteter kläder i produktion i Asien. I Kina vill man gärna ha väldigt stora beställningar. Vi har fått vara på plats och sälja in oss genom att säga att det här har potential att växa. Det har också varit viktigt att vara där för att hålla koll på att plaggen sys på det sätt vi vill och får rätt kvalitet.

Och den största framgången?

– Jag blev väldigt glad när svenska Artemis Racing valde att använda våra kläder när de var utmanare i Americas Cup. Och att en av de bästa skidskolorna i Schweiz använder Pelle P är ett annat kvitto på att kläderna motsvarar högt ställda krav.

Vad har ni för framtidsstrategi?

– Vi vill växa i lagom takt. Det är viktigt att behålla full kontroll på varumärke och kvalitet och det kan vi göra eftersom vi inte har någon extern ägare som ställer krav på lönsamhet och tillväxt.

Hur stort kan företaget bli?

– Det vet vi inte. Vi löste nyligen en tvist med ett amerikanskt varumärke och efter det har vi kommit i gång med försäljning på vår amerikanska webb. Men det finns också mycket kvar att göra på den svenska marknaden, framförallt vad gäller höst- och vinterkollektioner.

Digitalisering och miljö är starka samhällstrender nu. Hur påverkas ni av det?

– Vi har ett nytt product managementsystem för att få bättre koll på hela processen. Utåt finns vi på Facebook, Instagram och Youtube och samarbetar med ”friends” i form av friåkare, golfare och seglare. Försäljningsmässigt dominerar butikerna, men näthandeln växer också och dess andel kommer troligen att öka.

– När det gäller miljö är vi noga med materialval och ställer krav på leverantörer. Exempelvis har det bara använts 30 procent av den normala mängden vatten vid tillverkningen av den bomull vi använder. Och plastkassar har aldrig funnits i våra butiker.

– Och när vi får frågor om arbetsförhållandena på fabrikerna kan vi berätta hur det är eftersom vi är där så ofta.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.