Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Framåt. Med en hit med En man som heter Ove och Jätten i bagaget, ser Mikael Fellenius framåt mot att Matt Dillon ska arbeta i Trollywood.

Full fart för Trollywood

Åtta färska Guldbaggar till trofésamlingen och en Oscarsnominerad En man som heter Ove. Film i Väst befäster sin position som Skandinaviens största filmfond.

Regionala filmfonden Film i Väst, har haft en hyfsad arbetsvecka. På måndagen vann filmen Jätten Guldbagge som bästa film och Etthundraettåringen som smet från notan och försvann fick Biopublikens pris.


På tisdagen nominerades En man som heter Ove till en Oscar för bästa icke engelskspråkiga film, och bästa hår och smink.
De två sistnämnda är gigantiska publikmagneter, som samtliga är samproducerade med Film i Väst, där filmcentrumet "Trollywood", västsvenska bolag och inspelningsplatser på något sätt är inblandat.


- Under 2016 har vi slagit all time high när det gäller intäkter för samproduktioner, strax över 25 miljoner kronor, och det brukar ligga på cirka 15 miljoner kronor. Det har varit ett mycket framgångsrikt år, och En man som heter Ove står inte ensam för alla intäkter, utan det är ett stort antal produktioner, säger vd:n Mikael Fellenius.


- Allt vi tjänar in på våra ägarandelar i filmproduktioner återinvesteras rakt in i nya filmproduktioner. Och det gäller att snabbt hitta nya projekt och vara öppen för internationella produktioner och möjligheter. Film i Västs framgångssignum har varit att fatta snabba beslut – och göra djärva satsningar, säger han.


Lika entusiastiska är inte alltid västsvenska insändarskribenter som ifrågasätter varför regionens skattebetalare ska putta in pengar i svensk och internationell filmproduktion. Västra Götalandsregionen, som äger Film i Väst, bidrar med nära 90 miljoner årligen. De senaste sex åren handlar det om drygt en halv miljard kronor i anslag.


- Jag kan förstå att det finns synpunkter och kritik. Men vi ställer också krav på hur pengarna för samproduktion ska spenderas, säger Mikael Fellenius.


De produktionsbolag som får pengar från Film i Väst, måste omsätta pengarna i regionen. Och det görs genom att man äter, sover, bor, anställer personal och köper tjänster och rekvisita här. En miljon ut ska ge tre miljoner kronor tillbaka.


600 personer sysselsätts nu direkt i den regionala filmproduktionen, vidgar man det till reklamfilm och tv-produktion så handlar det om 2 500 personer.
Film handlar inte bara om konstnärligt arbete. Det är också är business och en industri med näringspolitisk betydelse. Stockholmska lokalpolitiker vill skapa en egen regional filmfond, som kan konkurrera ut Film i Väst, så att "Stockholmsfilmer" som Gentlemen och Monica inte ska spelas in i Västra Götaland.


- Nu får jag drämma i med storsläggan. Film i Väst hade 2015 dubbelt så stor omsättning som Filmpool Nord, Film i Skåne och Filmregion Stockholm hade tillsammans, säger Mikael Fellenius.


En del av framgången ligger i att Film i Väst länge har samarbetat med danska filmbolaget Zentropa och regissörer som Lars von Trier, Thomas Vinterberg och Susanne Bier, som fick en Oscar för Hämnden. 


- Stjärnglansen kommer inte bara för att man har mycket pengar. Den kommer i kombination med att framgångsrika regissörer vill göra någonting. När von Trier vill göra film, vill många kända skådespelare vara med. Och vi har ett ömsesidigt och långt samarbete, säger Mikael Fellenius.

- I vår ska Lars von Trier göra en gastkramande thriller om en seriemördare, The House that Jack Built med Matt Dillon och Bruno Ganz, säger han.

Filmen spelas in i Trollhättan med omnejd. Förstås.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.