Klädföretaget Hennes & Mauritz presenterade sin rapport för perioden december-februari på torsdagen.
Klädföretaget Hennes & Mauritz presenterade sin rapport för perioden december-februari på torsdagen. Bild: Henrik Montgomery/TT

"Från djupaste mörker till kursrusning i klädjätten"

H&M-butikerna är plötsligt inte halvtomma, utan minst halvfulla. Och ännu bättre går det på nätet. Så kan man tolka aktiemarknadens snabba omsvängning från djupaste mörker till att en rapport med många dystra signaler leder till kursrusning i klädjätten.

ANNONS
|

Klädjätten Hennes & Mauritz har under senare år gått från att vara en ständig börsgunstling, som varit ett närmast obligatoriskt inslag i en aktieportfölj, till att vara ett ledande mobbingobjekt för placerarna. Den snabba modeväxlingen för detaljhandeln, där H&M:s paradgren med bra butikslägen inte alls har samma betydelse längre, är bara en av anledningarna till att klädkedjan ratats. Den långsiktiga inriktningen som framgångsrikt och familjestyrt bolag har vänts till att bolaget är en jättetanker som inte hänger med i omställningen.

Grundarsonsonen Karl-Johan Persson valde att inleda sitt vd-ord i torsdagens rapport för företagets tredje kvartal med att ”H&M-gruppen är inne i en spännande omställningsperiod.”

ANNONS
HM:s vd Karl-Johan Persson på huvudkontoret i Stockholm. Problem med logistiken pressar H&M:s vinst som landade sämre än väntat.
HM:s vd Karl-Johan Persson på huvudkontoret i Stockholm. Problem med logistiken pressar H&M:s vinst som landade sämre än väntat. Bild: Jessica Gow/TT

Denna spännande omställning har bland annat inneburit att en tämligen långsiktig aktieägare de senaste tre åren fått se värdet på sina aktier halveras.

Ökade med drygt 30 procent

Men på torsdagen valde aktiemarknaden för andra gången på kort tid att ta fasta på det positiva. Dit hör inte minst att e-handeln, där H&M länge ansetts vara i bakvattnet, ökade med drygt 30 procent. Bolaget finns nu online på 47 marknader, och ska enligt planen bli online på alla sina globala marknader och ”fler därtill”. H&M-gruppen har också framgångar i sina etableringar på en del nya och mer snabbväxande marknader, samt med en del av de nya varumärken som skapas.

En annan sidoeffekt av att butikslägena inte är lika värdefulla längre i dessa e-handelstider är att det öppnar för bättre hyresavtal i både befintliga och nya butiker. Baksidan av det myntet lär framöver synas hos de fastighetsbolag som äger de fastigheter där hyresnivåerna nu sätts under press.

Delårsrapporten kommer efter att H&M i förra veckan släppte positiva försäljningssiffror, och på två veckor har aktien stigit med hela 30 procent i värde.

Detta trots att det med lätthet även går att se butikerna som minst halvtomma efter rapporten. Vinsten på 4,0 miljarder kronor var sämre än de redan sänkta förväntningarna. Det var mer än tio år sedan som ett på den tiden betydligt mindre H&M visade en sådan vinstnivå. Och marginalerna är klart sämre än tidigare.

ANNONS

Svårt få sålt kläderna

Problem med att få ny och viktig logistik på plats gav en smäll på 400 miljoner kronor. Varulagret ökade med 15 procent till hisnande 38,7 miljarder kronor - nästan en femtedel av försäljningen - vilket tyder på svårigheter att få sålt kläderna. Även om Karl-Johan Persson är positiv även kring denna oroväckande utveckling, liksom rent generellt kring rapporten, så har det flera gånger visat sig vanskligt att tro allt för mycket på de ljusa tongångarna från det hållet.

H&M brukar klassas som en bra aktie för den långsiktige, med hög och stabil utdelning.

Men med dagens vinstnivåer kan det bli svårt att hålla utdelningen. Och trots de senaste veckornas tjurrusning så balanserar aktien kring nollstrecket för den synnerligen långsiktige placerare som köpte för tio år sedan.

Att H&M utsätts för aktiemarknadens emellanåt nyckfulla och överdrivna reaktioner lär fler än familjen Persson ha tröttnat på. Även de senaste veckornas utveckling kan misstänkas vara dopad av spekulanter som måste täcka upp för positioner de tagit och som trott att det gått ännu sämre än det gör för H&M.

Men även den långsiktige investeraren bör fundera på om inte dagens H&M trots allt är en annan sak än det varit historiskt. Det trygga, stabila och förutsägbara ligger onekligen en bit bort.

ANNONS
comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS