Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Frågor som affärsidé

Vilka bestick symboliserar ett matställe på vägskyltarna i Sverige? Helena Sverrisdóttir Liewendahl och Git Hansson driver bolaget Compete Now som utvecklat sällskapspelet Mig. Nu lanseras det i Norge.

Med jämna mellanrum ringer fulla ungdomar hem till Helena Sverrisdóttir Liewendahl eller Git Hansson. Sist var det ett gäng från Mallis. De undrade om Hallandsåsen verkligen var en horst och inte en rullstensås.

- Och jag fick bekräfta att det är en horst, säger Helena Sverrisdóttir Liewendahl .

Idén föddes på en gräsmatta i Oxford för 13 år sedan. Helena Sverrisdóttir Liewendahl, Git Hanssonoch deras familjer skulle ge sig ut på Themsen i båt, men väntan på en ledig båt blev lång.

- Solen sken och det fanns en bar, så det var ganska trevligt. Vi började diskutera olika spel som vi borde haft med oss för att kunna fördriva tiden men kom inte på ett enda som var portabelt, säger Helena Sverrisdóttir Liewendahl .

Där och då kläcktes tanken på ett spel som var enkelt att ta med sig.

Det var inte första gången Helena Sverrisdóttir Liewendahl och Git Hansson kom på en till synes briljant idé.

- Herregud, vi har snackat så mycket. Det har varit affärsidéer som blivit bättre och bättre efter några glas rödvin. Men den här gången bestämde vi att det skulle bli allvar, och tog i hand på det innan vi skildes åt i Oxford, säger Git. Hansson

De gick till spelaffären Tradition i Nordstan för att undersöka marknaden. Och det verkade faktiskt inte som om det fanns något bärbart frågespel.

Vid sidan av sina vanliga jobb började Git Hansson och Helena Sverrisdóttir Liewendahl författa frågor och skissa på hur spelet kunde se ut. Sammanlagt skulle över 1500 frågor skrivas.

Dummyn till första spelet var svart. Helena Sverrisdóttir Liewendahl och Git Hansson lyckades sälja in det till Akademibokhandeln och till Arlanda.

Först då blev det allvar på riktigt. Att producera spelet skulle kosta närmare 500 000 kronor och både Git Hansson och Helena Sverrisdóttir Liewendahl behövde alltså ta lån och gå in med ett par hundratusen kronor var. De tvekade.

- Fast vi trodde ju verkligen på det här. Så vi bestämde oss för att satsa, säger Git Hansson.

Första upplagan på 5 000 exemplar sålde slut på två månader. Genombrottet kom när de fick fem getingar i Expressens speltest inför jul.

Första åren jobbade de dubbelt, med sina vanliga jobb och med företaget Compete Now. 2006 förstod de att det inte skulle fungera längre, antingen fick de lägga ner företaget eller sluta på sina vanliga jobb. De satsade på spel och ångrar sig inte.

Numera finns – förutom själva basspelet – bland annat en familjevariant, en fotbollsvariant, en ecovariant och en supervariant med lite klurigare frågor. Dessutom finns Mig till telefonen.

- I spelbranschen idag krävs att man kommer med minst en nyhet om året. Ett spel lever i ungefär tre till fem år, säger Git Hansson.

I dag är Helena Sverrisdóttir Liewendahl och Git Hansson rutinerade speltillverkare. Bolaget omsätter runt fyra miljoner kronor om året. Det känns stabilt.

Att det fungerat så bra tror de beror på flera faktorer. Den kanske viktigaste är att de båda är flitiga åt det gnetiga hållet. Att driva företag är inte alltid så glamoröst, och innebär mycket arbete. Och de har försökt hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt.

Compete Now har inga fasta anställda. Kontoret ligger i Helena Sverrisdóttir Liewendahls källare. Förutom alldeles i början har de inte tagit några lån eller tagit in externt kapital.

- Ibland har vi funderat på vad vi hade gjort om vi fått en stor påse pengar. Lanserat spelet i USA? Men vi tror inte riktigt på genvägar och har velat sköta allt själva.

Allt har inte gått problemfritt. I början gjorde de en satsning i Storbritannien som inte gick något vidare.

- Såhär i efterhand inser man att det var helt vansinnigt. Vi hade små barn, heltidsjobb och redan massor att göra. Vi hade behövt flytta dit för att få det att fungera.

Men hur går man vidare med frågespel? För några år sedan började Helena Sverrisdóttir Liewendahl och Git Hansson känna att det var dags att ta nästa steg.

De tog hjälp av Connect Väst, som bland annat hjälper till med företagsutveckling, och gjorde en femårsplan. Nu är målbilden att öka omsättningen till runt 10 miljoner kronor om året.

- Det här är en stentuff bransch, men vi kände att vi vill trycka på gasen lite mer. Nu i höst görs en stor lansering av Mig i Norge. Och här hemma har ett nytt spel tagits fram, som handlar om det goda i livet. Ica har just lagt in det i sortimentet.

Men har verkligen sällskapsspel en framtid, det känns så gammaldags, spelar vi inte hellre på telefonen numera?

Helena Sverrisdóttir Liewendahl och Git Hansson tror snarare att behovet av sällskapsspel ökar.

- Det kommer alltid finnas ett behov av sociala aktiviteter. I dag kan det behövas en anledning att inte sitta och titta på sin Ipad eller telefon. Då är sällskapsspel perfekt.

(* Och hur var det nu med besticken på vägskylten. Rätt svar: sked och gaffel.)

Compete Now

Gör: Sällskapsspelet Mig (Mobile Intelligence Game)

Omsättning 2012: 4,2 miljoner kronor

Vinst före skatt: 223 000 kronor

Antal anställda: 2

Tips till nyföretagare: Ta hjälp. Det gjorde inte vi – men det finns massor av hjälp att få om man vill starta företag.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.