Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Frågesport i appen

Kalle Landin är en av fyra grundare till succéappen Quizkampen, som snart ska lanseras i flera europeiska länder.

Varför har Quizkampen blivit så populär?

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Appen var väldigt genomarbetad när den släpptes. När vi kom på idén med Quizkampen fanns ingen app med det konceptet, men efter några månader hade det dykt upp konkurrenter. Då tappade man lite sugen, men vi tyckte att vi hade en bättre lösning och jobbade färdigt. När man väl släpper ormen ur lådan blir det så mycket jobb med andra saker, till exempel support. Hade vi lanserat appen tidigare hade vi inte haft tid för den sista finishen.

Hur började det?

- Vi började göra appar på fritiden 2011 och tyckte att det var väldigt roligt. Jag sparade ihop pengar för att kunna satsa på heltid och sa upp mig i slutet av 2011. Det var en chansning, är lite stolt över det. En kväll sa Henrik Willstedt att nu går jag och lägger mig på min säng och kommer inte tillbaka förrän jag har en idé som kan göra oss framgångsrika. Där på sängen kläckte han idén med Quizkampen.

Quizkampen har peakat i Sverige. Hur går ni vidare?

- I Sverige finns mellan 1,8 och 1,9 miljoner registrerade konton. Det är fortfarande tiotusentals som laddar ner appen varje vecka men det planar ut, det vore konstigt annars. Den senaste månaden har vi jobbat med en ny serverlösning. Sedan ska vi släppa Quizkampen i några andra europeiska länder. Vi vill inte gå ut med exakt vilka.

Hur går det till?

- Vi har konsulterat personer i de olika länderna för att anpassa frågorna så bra som möjligt till just deras marknad. Det är dyrt och tar tid, men vi har verkligen sett det som en investering. Fördelen är att det inte är helt enkelt att kopiera spelet. Man måste göra samma resa som vi gjort. Just nu finns en lite tidslucka där vi har chansen att lyckas med databaserna som vi översatt.

Det låter stressigt?

- Ja. Fast jag stressar inte upp mig så mycket. Vi gör det bästa vi kan. Går det så går det.

Folk spelar en period och tröttnar sedan. Hur tänker ni där?

- Det har vi haft med i beräkningen. Det finns lite olika affärsmodeller, men vi har valt att användarna – för att slippa reklam – köper spelet en gång, sedan har de det. Då är det svårt att tjäna pengar i längden. Kanske hade det varit smartare med en prenumerationslösning, men samtidigt är detta en schysst lösning för slutkunden. Kanske är det därför vi blivit populära.

Hur mycket har ni tjänat?

- Det vill vi inte gå in på. Men vi är fyra grundare som tar ut en bra heltidslön. Vi har nyligen skaffat ett kontor på Söder i Stockholm och har kunnat investera i frågor till nya länder. Vi säljer appen på Appstore och Google Play, de tar 30 procent. Dessutom får vi intäkter från reklam.

Har ni krävande användare?

- Framförallt har vi många användare. Support var ingenting vi reflekterat över alls när vi släppte appen. En vecka efter lansering kom vi på att vi hade en supportmejl. Där låg 1500 olästa mejl. Med 1,8 miljoner användare tar supporten mycket tid. Vi får en del klagomål på frågorna. Ni skriver att snorkfröken är en snork. Det stämmer inte. Hon är ett mumintroll. Sånt är roligt att kolla upp.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.