Erik Heinemark och Patrik Arnesson hoppas att fotbolls-VM ska få fler att hitta till appen Football Addicts, som i dag har 2,5 miljoner aktiva användare.
Erik Heinemark och Patrik Arnesson hoppas att fotbolls-VM ska få fler att hitta till appen Football Addicts, som i dag har 2,5 miljoner aktiva användare.

Fotbolls-appen som redan vunnit matchen

ANNONS
|

Tillsammans med 13 andra sitter han på ett kontor med en illgrön matta som påminner om fotbollsplaners konstgräs. Överallt hänger fotbollströjor och vimplar. Här råder full aktivitet inför fotbolls-VM då man hoppas öka användartalet.

2012 släpptes företagets första app Live score addicts, numer Forza football. I den kunde man kunde följa 400 ligor i 100 länder och få påminnelser i mobilen varje gång favoritlaget spelade match eller gjorde mål samt kolla videoklipp från matcherna. All information var översatt till 12 olika språk. På en månad fick de över 300 000 användare.

–Det är ganska unikt att växa så snabbt på så kort tid. Då var vi fem personer, men vi insåg ganska snart att vi behövde vara fler, säger Patrik Arnesson.

ANNONS

Efter framgångarna med den första versionen av appen började de fundera på vad företagets vision skulle vara, vilka problem som fanns att lösa inom fotbollen.

–Vi kom fram till att fansen hade alldeles för lite att säga till om, det är ändå de som gör sporten, säger Erik Heinemark som är utvecklare och medgrundare.

De störde sig på att sportjournalister ofta refererade till vad fansen tyckte och att det verkade baseras på enstaka reaktioner i sociala medier. Patrik Arnesson exemplifierar med en artikel från brittisk press med rubriken ”Uniteds fans har tappat förtroendet för David Moyes”.

–Den slutsatsen bygger på typ tre twittrare, och det finns hur många sådana artiklar som helst! Vi insåg att det finns många plattformar där fansen kan uttrycka sin åsikt, men ingen som samlar in vad de faktiskt tycker på ett seriöst sätt.

I version två av appen ställs därför tre frågor till fans över hela världen. Efter att ha angett vilket lag man håller på får man svara på om man har förtroende för sitt lags tränare, klubbordförande och spelartrupp. Man kan också rösta på vem som är matchens spelare, matchens diva och så vidare. Frågorna ställs efter varje match och resultaten presenteras i appen.

ANNONS

Totalt har appen laddats ner 4,5 miljoner gånger och av dem är 2,5 miljoner aktiva användare som använder den varje månad. Sportkanalen Cmore använder deras omröstningar i sina TV-sändningar efter matcherna och de har också ett samarbete på gång med medieföretaget Bloomberg.

Football Addicts har vuxit helt utan riskkapital, ett medvetet val för att behålla friheten. Om man får tro de själva är målet nämligen inte att tjäna så mycket pengar som möjligt, utan att förändra fotbollen i grunden och ge fansen mer inflytande.

–Det är sjukt att tolv gubbar i ett FIFA- styrelserum beslutar om var fotbolls-vm ska spelas. Varför får inte fansen rösta om det istället? säger Patrik Arnesson.

Att tjäna pengar på apputveckling riktad till privatpersoner kan vara svårt. Ett fåtal tjänar stora pengar, men många av de appar som släpps laddas inte ner alls eller endast av en liten grupp.

Det är fortfarande svårt att få användarna att betala några större summor för en app och väldigt många appar är gratis att ladda ner men fulla av saker du måste betala för att låsa upp, eller reklam som du kan betala för att ”bli av med”.

–Det är den mest tragiska affärsmodell jag känner till. Du använder dina annonsörer som vapen för att utpressa dina användare. Ingen tjänar på det. Vi försöker att bara ha annonser som är relevanta för användaren, till exempel så har vi odds från spelbolag i samband med att man kollar på en match, säger Patrik Arnesson.

ANNONS

Nyligen lanserades ett samarbete med den stora brittiska organisationen Stonewall, som kämpar för homo- och bisexuellas rättigheter. Med hjälp av appen ställde de frågor om homofobi inom fotbollen, bland annat om huruvida man känner sig bekväm med en homosexuell spelare i landslaget och om man ansåg att det gjordes tillräckligt för att bekämpa homofobi. De fick in 30000 svar från 29 länder.

–Det var väldigt intressant. Majoriteten svarade att de som bestämmer inom fotbollen gör för lite för att bekämpa homofobi. Fotbollen är så stor att den påverkar hela samhället och förhoppningsvis kan vi vara med och hjälpa till där, säger Patrik Arnesson.

.

Appbranschen

  1. Inom EU väntas intäkterna från appmarknaden öka, från dagens 17,5 miljarder euro till 63 miljarder euro inom fyra år, enligt en rapport från EU-kommissionen från februari i år.
  2. I Sverige är programmerare ett av de tio yrken där det kommer råda brist på arbetskraft de närmaste tio åren, enligt Arbetsförmedlingens prognoser.

.

Football Addicts

Aktuellt: Släpper en ny version av sin app Forza Football inför VM. Lanserar ett samarbete med organisationen Stonewall för att undersöka homofobi inom fotbollen.

Omsättning: 8 507 000 (2013).

Resultat efter finansnetto: 851 000.

Antal anställda: 14.

ANNONS