Fortsatta bekymmer efter cyberattacken

Den globala IT-attacken från förra veckan ställer fortsatt till med problem, bland annat i Göteborgs hamn.

ANNONS
|

Cyberattacken, som tros ha börjat i Ukraina, spreds som en löpeld över världen i förra veckan, låste tusentals företagsdatorer och slog ut IT-systemen hos en rad stora företag. En av firmorna som drabbades hårt var danska fraktjätten AP Møller-Mærsk, ägare till bland annat APM Terminals som driver containerhamnen i Göteborg.

Merparten av koncernens hamnar runt om i världen är i gång som vanligt igen, men i bland annat Göteborg fortfarande kämpar man fortfarande med följderna av attacken mer än en vecka efteråt.

Ingen prognos

Hur länge problemen kommer att kvarstå är dock svårt att säga, enligt Annika Hilmersson, som är kommunikationschef på APM Terminals i Göteborg.

ANNONS

- Alla delar i terminalen är öppna, men vissa moment måste moment fortfarande göras manuellt utan IT-stöd, säger hon till TT.

- Vi jobbar för fullt med det, men tyvärr har vi ingen heltäckande prognos för när allt fungerar normalt igen.

Stora kostnader

Nu börjar också de ekonomiska konsekvenserna av IT-attacken att bli kända.

Ett exempel är brittiska jätten Reckitt Benckiser, som tillverkar bland annat rengöringsmedel och läkemedel, och drabbades hårt både i produktions- och distributionsled. Enligt Reuters har företaget därför skrivit ner sina förväntade försäljningssiffror för både andra kvartalet och för helåret. Företaget hade räknat med en ökad försäljning med omkring 3 procent i år, men har på grund av cyberattacken ändrat prognosen till en tvåprocentig ökning.

Säkerhetsexperter som Reuters talat med tror att viruset, som fått namnet "NotPetya", spreds via ett bokföringsprogram som är väldigt vanligt i Ukraina och därefter smittade stora internationella bolag. Enligt Reckitt Benckisers egen utredning spreds viruset sedan runt jorden på bara 45 minuter.

ANNONS
TT

ANNONS