Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/2

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Fortsatt vinsttapp för Kappahl

Ökad försäljning, men nästan halverat rörelseresultat. Ett intensivt kvartal lägger klädjätten Kappahl nu till handlingarna.

Det har varit ett turbulent år för Kappahl, vars säte ligger i Mölndal. Vd-skiften, negativa skriverier om styrelseordföranden och siffror som visar en negativ trend.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

LÄS MER: Kappahls anställda rasar mot sin styrelseordförande

På onsdagsmorgonen presenterade klädkedjan delårsrapporten för första kvartalet under det brutna räkenskapsåret 2018/2019.

Försäljningen ökade med 2,4 procent, till stor del buret av Black Friday och en ökad e-handel. Nettoomsättningen uppgick till 1,194 miljarder kronor vilket kan jämföras med 1,166 miljarder under samma period i fjol. Försäljningen i jämförbara butiker minskade med 1,8 procent.

Sänkt rörelseresultat

Rörelseresultatet landar på 52 miljoner kronor, en sänkning med närmare 40 miljoner jämfört med samma period i fjol.

Det motsvarar en rörelsemarginal om 4,4 procent. I fjol var rörelsemarginalen 7,8 procent vid samma period. Samtidigt minskade bruttomarginalen med 1,3 procentenheter till 63,3 procent.

– Efter räkenskapsårets första kvartal ser vi att Kappahl presterat bättre än branschen på samtliga försäljningsmarknader. Försäljningen ökade med 2,4 procent mot föregående år men den inbromsande konsumtionen medförde ett fortsatt högt tempo med kostsamma försäljningsaktiviteter, kommenterar Peter Andersson, finansdirektör och tillförordnad vd på Kappahl, i vd-ordet.

Han tog över vd-positionen förra veckan och kommer inneha den fram till Elisabeth Peregis tillträde under våren.

LÄS MER: Lindex-chef från Göteborg går till Kappahl

Intensivt kvartal

Och han konstaterar att det har varit ett intensivt kvartal som bolaget lagt bakom sig. Expansionstakten har slagit direkt mot resultatet.

– Vi har ett intensivt etableringskvartal bakom oss med fem nya Kappahl-butiker och nio som har byggs om. Newbie Store har öppnat sju nya butiker och stängt en popup. Expansionstakten har bidragit till ökade kostnader framförallt i försäljningsledet. Dessutom har vi en negativ valutapåverkan i kostnadsmassan, skriver Peter Andersson.

E-handeln går framåt för bolaget. Under första kvartalet ökade den digitala shoppingen med 39 procent och utgjorde närmare sju procent av Kappahls totala försäljning.

– Vi arbetar just nu med ett resultatförstärkningsprogram med avsikt att förstärka resultatet med cirka hundra miljoner kronor på årsbasis, skriver Peter Andersson i rapporten.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.