Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/6

Fortsatt strid i hamnen - och förluster

Hamnfyran i Göteborgs hamn tackade nej till medlarnas bud – arbetsgivaren sa ja. Nu väntar övertidsblockad, fortsatta förluster och kanske nya neddragningar.

Hamnarbetarförbundet i Göteborg, Hamnfyran, sa nej till medlarnas bud i den långa och infekterade konflikten med APM Terminals. 
Hamnfyran anser att medlarnas förslag skulle innebära en försämring på flera punkter när det gäller MBL, arbetsmiljö och i förhållande till ett tidigare avvisat hängavtal.


Företaget sa ja till medlarbudet.
- Vi har sagt ja till hängavtal, lokalt kollektivavtal och i princip sagt ja till ett trepartsavtal. Det enda vi begär att det ska vara inom svensk lagstiftning, säger vd:n Henrik Kristensen, och tycker att den fortsatta konflikten är djupt olycklig och kommer att fortsätta att slå mot svenska företag och landets tillväxt.


I dag framkom det att containertrafiken på tåg till Göteborgs hamn drabbats svårt av stridigheterna. Containerlinjerna från Jönköping och Gävle läggs ner helt.
I fjol förlorade APM Terminals 50 miljoner kronor, och man har fortsatt att tappa volymer under vårvintern.
- Vi har fortsatt att gå back, exakt hur siffrorna för det senaste kvartalet kommer att bli vet jag inte ännu, säger han.


I vintras varslade APMT cirka 30 personer, varav 24 hamnarbetare, om uppsägning på grund av minskade intäkter, och Henrik Kristensen utesluter inte att det kan bli ytterligare neddragningar.


Hamnfyran och Hamnarbetarförbundet konstaterar att det är glädjande att APM Terminals sagt ja till ett trepartsavtal – och beklagar att Transportarbetarförbundet säger nej till en sådan lösning.
Från Transportarbetarförbundet, som är förbundet som tecknat kollektivavtal med Sveriges Hamnar, har man inte fått någon förfrågan från medlarna.


Transport är ändå inte intresserat av ett trepartsavtal. Som LO-förbund är det Transport som tecknat avtal med arbetsgivarsidan Sveriges Hamnar. Det har man gjort i 45 år. Hamnarbetarförbundet "hänger och dinglar" utanför Landsorganisationen. 


- Hamnarbetarförbundet har all rätt att företräda sina medlemmar. Men det går inte att bara komma in och säga att nu vill vi dela på det avtalet som ni har. Om man verkligen vill påverka kollektivavtalet och villkoren på arbetsplatsen går man med i det förbund som har kollektivavtalet, säger Lars Lindgren, ordförande i Transport.


Hur tror du den här konflikten kommer att sluta?
- De är ju fatalister båda två, så någon dör väl antagligen. Jag ser ingen lösning, för ingen av dem har någon som helst avsikt att backa, säger Lars Lindgren.


Konflikten kommer nu att fortsätta på APM Terminals. Från och med måndagen råder det övertidsblockad fram till slutet på april.
- Den nya blockaden gör att vi bara kan leverera 75-80 procent av vår dagliga kapacitet. Vi får inte ha inne folk på övertid, inte anställa ny personal och inga blixtar efter klockan 16.00. För mig är det obegripligt att en fackförening som ställer sig utanför svenska modellen kan slå mot ett bolag som följer kollektivavtalet, säger Henrik Kristensen.


Trots stridigheterna beslutades det i fredags att APM Terminals ska investera ytterligare 250 miljoner kronor för att bygga ut verksamheten.
GP har sökt Hamnarbetarförbundet för kommentar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.