Totalt sålde Volvo Cars 110 000 bilar globalt under januari och februari. Det är 29 procent upp mot samma period ifjol.
Största var ökningen i Kina. Där sålde Volvo Cars drygt 29 000 bilar under januari och februari, en ökning med 160 procent mot förra året. Den stora ökningen förklaras med att Kina var hårt drabbat av coronapandemin i början av 2020.
LÄS MER:Trots krisen – Geely visar starka försäljningssiffror
LÄS MER:Volvo blir ett rent elbilsmärke – slutar med bensinbilar
I Europa såldes knappt 49 000 bilar, en ökning med fem procent. Tillväxten drivs bland annat av ökad försäljning i Sverige.
I USA var ökningen 23 procent till drygt 17 000 bilar.
Fler köper elbilar och laddhybrider
På övriga försäljningsmarknader sålde Volvo totalt 15 000 bilar under januari och februari, upp sju procent mot 2020.
Biljätten rapporterar även att intresset för elbilar och laddhybrider fortsätter att öka. Det segmentet stod för 26 procent av försäljningen globalt och 44 procent av den europeiska försäljningen.
LÄS MER:Rekordförsäljning för Volvo Cars under andra halvan av 2020
De nya försäljningssiffrorna följer trenden från andra halvan av 2020, som var Volvo Cars bästa halvår någonsin försäljningsmässigt. Efter ett tufft första halvår på grund av pandemin hämtade biljätten upp hela det tapp som skett i Kina och USA. Försäljningen på 391 751 bilar var en ökning med 7,4 procent jämfört med samma period 2019.
Totalt sålde Volvo Cars drygt 660 000 bilar under hela 2020.
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.