Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Helåret kommer att visa på minus – igen – för modehandeln, visar färska siffror. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT
Helåret kommer att visa på minus – igen – för modehandeln, visar färska siffror. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Fortsatt deppigt i modehandeln – Black Friday ingen hjälp

November gick i moll för modehandeln – en mild höst lär ha spelat in. Och detta året kommer att visa på ett tydligt minus för försäljning av kläder och skor – precis som i fjol.

Klädförsäljningen minskade med 3,4 procent i november och skoförsäljningen med hela 12,9 procent. I varje fall för de modekedjor i Sverige som har fysiska butiker och inräknat deras näthandel – enligt mätningen av Svensk Handels stilindex. Det betyder ett tydligt tapp hittills i år för klädförsäljningen med 2,7 procent och med skoförsäljningen med 3,7 procent.

– Jag bedömer att Black Friday totalt sett har en negativ försäljningspåverkan på modehandeln. Många konsumenter väntar in fredagen och det ger en minskad försäljning i en relativt sett viktig försäljningsmånad som november. Speciellt med tanke på den milda hösten där behovshandeln inte tagit fart, säger Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel stil.

Och denna månaden fick också en dålig start:

– December började inte heller bra, bland annat på grund av att den 1 december förra året inföll på en fredag medan den i år inföll på en lördag, avslutar Mikael Sandström.

Det lär betyda att helåret kommer att landa på tydliga minussiffror för modehandeln. Man kan konstatera att 2017 också visade på ett tydligt minus – klädhandeln backade med 2,4 procent, kläder och skor med 2,5 procent. Året innan, 2016, hade kläd- och skohandeln visat på en svag tillväxt – om 0,4 procent.

En förklaring är den pågående omstruktureringen av handeln, där renodlade digitala aktörer tar allt mer av kakan och där marginalerna är pressade.

Hur det gått för modehusen med bas i Göteborg under hösten kommer man närmast att kunna se nästa vecka – då presenterar MQ och Kappahl sina rapporter för första kvartalet i deras brutna räkenskapsår.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.