Forskar på hur vi kan flytta oss mer hållbart

Enligt Chalmersforskaren Frances Sprei finns redan tekniken för att övergå till helt fossilfria färdmedel. Nu återstår bara att få människor att välja mer hållbara sätt att förflytta sig på.

ANNONS
|

Vad innebär hållbarhet för dig?

– För mig handlar det om att gåtillbaka till ett samhälle med en rättvisfördelning, både för dagens generationeroch för nästa generation.Det handlar om miljö och ekonomioch att skapa sociala institutionerför framtiden. Att man skaparförbättringar i alla sociala klasser.Alla ska ha lika förutsättningar.Och det gäller både jämlikhet ochjämställdhet, inte bara lokalt utanäven globalt. Där handlar det omen fördelning av resurserna även förpersoner i fattiga länder. Hållbarhetär så mycket bredare än man tror.

Du forskar inom hållbar mobilitet.Berätta mer!

– Hållbar mobilitet handlar blandannat om hur människor förflyttarsig och jag fokuserar på miljöaspektenav det. Och hur man kan skiftatill nya sätt att förflytta sig. Jag doktorerade2003 inom energi och miljövid Chalmers och min forskninghandlar om olika problemlösningarkopplade till energifrågor och mobilitet.Jag har alltid velat jobba medmiljöfrågor.

ANNONS

Kan du ge exempel påhållbarmobilitet som finns i dag?

– Det bästa exemplet är att cyklaeller gå. Det är hållbar mobilitet.Därefter kommer att åka kollektivt.Om man måste ha bil kanske mankan gå med i en bilpool, då använderman bilen mindre än om manäger den själv. Då behövs också färrep-platser så man sparar utrymme istaden. Det sista är att man väljer enmiljövänlig bil, till exempel någonform av elektrifierad bil.

Hur ska man gåtillväga för att fåfler att välja hållbara färdmedel?

– Det handlar om att göra det dyrare,svårare och mindre attraktivtatt köra bil. Man måste se till att enfossildriven bil blir dyr att köra ochäga. Det är inte populärt att säga det.Bonus malus som finns i dag gällerbara inköp, men bonus maluskombinerat med låga driftskostnader, att det är billigare att köra, göratt det blir billigare i längden medelbil än med en bil som drivs av fossilabränslen. Man pratar ofta om attgratis kollektivtrafik skulle vara lösningen.Men vi har sett i forskningatt priset inte är avgörande, utan attdet är tillförlitlighet och bekvämlighetsom är viktigast och det är detman får med bilen i dag. Jag tror attelcykeln kan ändra på det. Det ärsmidigt och du slipper bli svettig,något som gjort att många avståttcykling.

Vad behövs det mer av i framtideni Göteborg?

ANNONS

– Infrastrukturen för cyklar behöverses över om fler ska börja cykla.I dag får man tyvärr cykla omvägarför att ta sig fram. Det finns två storabarriärer vid cykling, säkerhetenoch att man blir svettig. Göteborg ärfullt av backar och där kan elcykelnvara lösningen. Sen har vi säkerhetenoch den måste man jobba på.

– När det gäller exempelvis laddstationerhar vi sett att de flesta medladdbilar i dag bor utanför stan ochladdar hemma. Men om fler i stanköper elbilar måste vi se över hurman kan ladda om man bor i lägenhet.Kanske man inte ens hargarage? Då kan publika laddstationervara lösningen.

Hur tror du årets extrema väder påverkar människors syn påbilåkandeoch flyg?

– När det drabbar en själv blirman mer medveten, det blir entankeställare.För många har bilåkandepositiva sidor, man kommerfram varmt och tryggt. Denegativa sidorna, trängsel ochluftföroreningar,märker man inteav på samma sätt. Det är svårare attändra.

Hur ser en framtid utan fossilabränslen ut och är den ens möjlig?

– Teknikmässigt är vi redan där.Vi skulle i princip kunna byta alltredan i dag. Batteritekniken finnsäven om den så klart behöver utvecklas.Biobränslen finns. Efterfråganpå elbilar växer. Några år in på2020-talet tror jag vi kan klara osshelt utan fossila bränslen. Teknikenbehöver bara förbättras, så attvi får ner kostnaderna och kan gåupp i skala.

ANNONS

Vilka är dina bästa tips för densom vill färdas miljövänligt?

– Tänk till över hur du reser. Kandu ta cykeln? Kan du åka kollektivti alla fall en bit? Behöver du en bileller räcker det med en bilpool?Och stötta de politiker som vill seen förändring och ställa om till enmer hållbar mobilitet.

Fakta: Frances Sprei

■■ Gör: är forskare inom hållbarmobilitet påChalmerstekniska högskola.

■■ Ålder: 40 år.

■■ Bor: Mölndal.

■■ Familj: sambo och tvåbarn.

■■ Favoritfärdmedel: cykel,både el och vanlig.

ANNONS