Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Får fordonsindustrins beslutsfattare rätt kommer vi att fortsätta att se bilar med avgasutsläpp i trafiken i många decennier framöver. Bild: Berit Roald

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Fordonsindustrins chefer tror på bensin och diesel

Elektriska och uppkopplade fordon står högst upp på listan över trender. Men när konsultjätten KPMG frågar fordonsindustrins chefer om vilka motorer som kommer att gälla 2040 blir svaret att nästan hälften av alla nya fordon då kommer att drivas av bensin och diesel, eller med hybridmotorer med dessa bränslen.

KPMG gör årligen en omfattande undersökning av den globala fordonsindustrin, där tusen ledande beslutsfattare och två tusen konsumenter får frågor om trender i branschen. De senaste åren har präglats av den kraftiga förändring som digitaliseringen fört med sig i form av uppkopplade, autonoma och elektriska fordon.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

De tre trenderna som direktörerna i fordonsindustrin pekar ut i den färska rapporten är just dessa: digitalisering, uppkoppling och elektriska fordon hamnar överst. Vidare lyder svaret att fordonsindustrin tack vare dessa förändringar kommer att fortsätta genomgå en kraftig omstrukturering.

Tror på fossilt

Men när man tittar på svaren när fordonscheferna ombeds blicka mer än tjugo år framåt i tiden, till 2040, så är uppfattningen att fordon som drivs med fossila bränslen, alltså bensin och diesel, har en betydande plats på marknaden. Enligt beslutsfattarna kommer visserligen drygt hälften av alla nya fordon att drivas genom batteri-eldrift eller bränsleceller. Men samtidigt tror beslutsfattarna att en knapp fjärdedel av fordonsmarknaden kommer att bestå av rent fossilt drivna fordon och en fjärdedel av hybridfordon.

Om man jämför med hur direktörernas syn är på marknaden knappt två år bort så menar de att batteri- och bränslecellsfordon redan då kommer att stå för 40 procent av marknaden. Enkelt uttryckt: beslutsfattarna inom fordonsindustrin verkar inte tro på någon utfasning av bensin och diesel som drivmedel de närmaste decennierna.

Samtidigt kan man konstatera att EU-parlamentet i slutet av förra året kom fram till att utsläppen från bilar måste minska med 37,5 procent fram till 2030. Och i den senaste rapporten från FN:s klimatpanel i höstas så betonades att det behöver ske en mycket drastisk minskning av den koldioxid som släpps ut, där just fossilt drivna fordon är en viktig utsläppskälla. Vidare kan man se att det i den aktuella överenskommelse mellan S, MP, C och L – som det återstår att se ifall den förverkligas – fastslås att all försäljning av nya diesel- och bensinbilar ska upphöra i Sverige senast år 2030.

Lagstiftarna får makten

En intressant sak i KPMG:s undersökning är att beslutsfattarna i fordonsindustrin själva tror att lagstiftare kommer att sätta agendan i stället för industrin framöver – frågan är alltså om politikerna vill något annat än fordonscheferna. Tilläggas kan också att svaren i fordonsindustrirapporten skiljer sig mycket åt beroende på världsdelar. I Europa och Kina betonas till exempel eldrift betydligt mer än i till exempel i USA och Indien där man i stället betonar hybrider.

Bland konsumenterna svarar majoriteten att de vill köpa hybridfordon – därefter kommer rent fossilt drivna fordon.

Annars konstaterar undersökningen att skiftet från väst till öst i fordonsindustrin ser ut att fortsätta: en majoritet av direktörerna tror att mindre än fem procent av världens bilar kommer att produceras i Västeuropa år 2030, vilket är en kraftig minskning.

När det gäller vilka märken som fordonsindustrin själv tror kommer att växa mest de närmaste fem åren hamnar Toyota överst, därefter BMW och på tredjeplats uppstickaren Tesla. Geely/Volvo hamnar på 11:e plats av 26 fordonsföretag/-märken.

Fakta: märken med störst tillväxtmöjligheter de närmaste fem åren

1. Toyota Group

2. BMW Group

3. Tesla Motors

4. Volkswagen Group

5. Daimler/Mercedes-Benz

6. Honda Group

7. Hyundai Group

8. BAIC Group

9. Ford Group

10. Renault-Nissan Group

11. Geely Group (inkl Volvo)

Källa: KPMG:s Global Automotive Executive Survey 2019, där tusen beslutsfattare inom fordonsindustrin deltar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.