Foodora öppnar två nya livsmedelsbutiker i Göteborg.
Foodora öppnar två nya livsmedelsbutiker i Göteborg. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Foodora öppnar två matbutiker i Göteborg

Foodora fortsätter sin satsning på livsmedelsbutiker – och öppnar ytterligare två ”markets” i Göteborg. Innan årsskiftet planerar matleverantören att öppna 30 nya butiker i Norden.
– Den här bekvämligheten efterfrågas i allt större utsträckning, säger Sofia Gunnmo, chef för satsningen.

ANNONS
|

Det tyska matleveransbolaget Foodora lanserade sina tjänster i Sverige under 2015. Då handlade konceptet främst om att beställa hela måltider från restauranger – men sedan en tid tillbaka kan kunder också beställa hem livsmedel, godis och böcker via företagets app.

Nu planerar Foodora att öppna upp 30 nya butiker, så kallade ”foodora markets” i Norden. Den livsmedelsbutik som i dag finns i Göteborg kommer att få sällskap av ytterligare två ”markets” innan årsskiftet.

– Vi är på gång att inom kort öppna upp den första av de två i Göteborg. I dag ligger den butiken som finns mitt i stan, så där täcker vi en ganska stor del. Nästa kommer att ligga lite söder om staden, och den tredje kommer att ligga något norr om staden, säger Sofia Gunnmo, chef över satsningen.

ANNONS

LÄS MER:Foodora öppnar matbutik i Göteborg

LÄS MER:"Har hämtmaten blivit det nya långkoket?”

Inga liknande planer hos Coop och Ica

Butikerna kommer inte gå att besöka, utan alla köp sker genom appen.

– Foodora market är hybriden mellan den digitala handeln och en vanlig livsmedelsbutik. Vi ser att den här bekvämligheten efterfrågas i allt större utsträckning, säger Sofia Gunnmo.

När GP pratade med livsmedelskedjorna Ica och Coop tidigare i år, fanns det inga planer på att erbjuda e-handel med liknande leveranstid som Foodora.

– Det man måste titta på är vad folk kommer att vilja betala för en sådan tjänst. Säg att du vill beställa hem en liter mjölk – vilken prisnivå kommer du att acceptera då? Det blir intressant att följa hur man kan hitta en balans där det är en skälig kostnad för dig som sitter hemma och beställer, och skäliga löner för dem som jobbar i butiken eller kör hem maten, sa Therese Knapp, presskommunikatör på Coop, till GP i maj.

”Konkurrent till Amazon”

Satsningen är en del i Foodoras mål att öka sin närvaro på den den nordiska marknaden. Bolaget uppskattar att omkring 25 procent av befolkningen i Sverige, Norge och Finland kommer att kunna beställa från en foodora market innan nästa år.

– Vi ser oss som en konkurrent till Amazon. Den här marknaden är så otroligt spännande. Det finns en stor potential i att i framtiden kunna erbjuda mer och mer produkter och varor med den snabba hemleveransen, säger Sofia Gunnmo.

ANNONS

LÄS MER:Foodora får kritik från Arbetsmiljöverket

LÄS MER:Foodora hackat – data från halv miljon kunder läckte

Tecknat kollektivavtal

I Sverige har det länge stormat kring bolagets arbetsvillkor. Kritiken som riktades mot Foodora handlade bland annat om lönerna, korta arbetskontrakt och hot om uppsägning för anställda som inte presterade tillräckligt bra.

I februari i år tecknade företaget kollektivavtal med Transportarbetareförbundet för sina över 2 000 cykel-, moped- och bilbud.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS